پله برقی، یک راه پله متحرک است که با استفاده از قطعات متعدد، حرکت افراد در یک مسیر عمودی را امکان پذیر می سازد. معمولا در مکان هایی که فاصله عمودی زیادی دارند و امکان نصب آسانسور در آنها وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرد. مراکز خرید، فرودگاه ها و مراکز حمل و نقل، مراکز تجاری، هتلها و ساختمانهای عمومی، بیشترین مکان هایی هستند که از پله برقی در آنها استفاده می شود. مکانیزم عملکردی پله برقی بر اساس نوع آنها تعیین می شود. موتورهایی در این پله های برقی تعبیه شده اند که جریان متناوبی با سرعت ثابت را ایجاد می کنند. این سرعت عموما بین ۰.۳ تا ۰.۶ متر بر ثانیه است و به گونه ای تنظیم می شود که بیش از حد کند یا تند نباشد. پلتفرم بالا و پایین، رایج ترین پلتفرم های پله برقی هستند که در اماکن عمومی و سطح شهر، آنها را مشاهده می کنیم.

اجزاء پله برقی

بخش مهمی از مکانیزم پله برقی، مربوط به اجزاء آن است. مهم ترین اجزای این دستگاه عبارتند از گیربکس، موتور، سیستم ترمز،پله، زنجیر پله و محرک دستگیره. در ادامه به معرفی هریک از این بخش ها خواهیم پرداخت:

موتور پله برقی

موتور در پله برقی معمولا از نوع سه فاز متناوب است که دارای چهار قطب می باشد. البته برخی سازندگان از موتورهای دارای شش قطب نیز استفاده می کنند. معمولا موتور در قسمت بالایی پله نصب می شود و مکانیزم عملکردی آن را کنترل می کند.

محرک دستگیره

محرک دستگیره یکی دیگر از اجزای مکانیزم پله برقی است که به صورت یک چرخ نسبتا بزرگ طراحی شده است. این چرخ، به صورت اصطکاکی، دستگیره را به حرکت در می آورد و انرژی مورد نیاز خود را از گیربکس می گیرد.

زنجیر پله برقی

یکی از قطعات و اجزاء مهم پله برقی، زنجیر پله است. زنجیر پله معمولا از جنس فولاد است و به صورت منظم باید روغن کاری شود. البته اخیرا زنجیرهایی وارد صنعت پله برقی شده اند که نیازی به روغن کاری ندارند.

سیستم ترمز پله برقی

سیستم ترمز برای توقف پله برقی مورد استفاده قرار می گیرد. ترمز در انواع مختلفی تولید شده و بیشتر سازندگان، از ترمزهای زبانه ای در پله های برقی استفاده می کنند. 

پله و گیربکس پله برقی

پله بخشی از مکانیزم پله برقی است که ما آن را مشاهده می کنیم. عرض استاندارد پله ها معمولا بین 800 تا 1000 میلی متر است که اخیرا، از پله های 1400 میلی متری هم استفاده می شود. جنس و نحوه اتصال پله ها در روند کاری پله برقی و طول عمر آن تاثیر بسیاری دارد. دیگر قطعه مورد اهمیت در مکانیزم پله برقی، گیربکس است. گیربکس هم مثل موتور در بخش بالایی پله برقی تعبیه می شود.

پله برقی

مکانیزم کاری پله برقی

پله برقی بر اساس نوع کاربری و ساخت، به چند دسته تقسیم می شوند. پله برقی های تجاری، همان هایی هستند که در مراکز تجاری و مراکز خرید نصب می شوند. مکانیزم کاری پله برقی تجاری برای مکان هایی مناسب است که ساعت کاری آنها 12 ساعت است و جمعیت در آنها به صورت متوازن جابجا می شود. پله برقی نیمه تجاری هم نوع دیگری است که معمولا به صورت شبانه روزی مورد استفاده قرار می گیرند. ساختمان هایی که به صورت همیشگی مسیر رفت و آمد هستند، باید از این نوع پله برقی استفاده کنند. اماکن شلوغ که 24 ساعته جمعیت در آنها تردد می کند و گاهی هم شاهد هجوم جمعیت هستند، باید از پله برقی های غیر تجاری استفاده کنند. ایستگاه های مترو، ایستگاه های قطار و پایانه های بزرگ، نمونه بارز چنین مکان هایی به شمار می روند. بنابراین باید با توجه به نوع محل مورد نظر و نیز جمعیتی که در آن تردد می کنند، یکی از انواع پله برقی را طراحی و نصب کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *