استفاده از سیستم برق اضطراری آسانسور برای حفظ ایمنی و آرامش خاطر ساکنین، امری لازم است. این کار باعث می‌شود که در هنگام قطع برق، آسانسور تا مدتی به کار خود ادامه دهد و از توقف و خاموش شدن ناگهانی آن جلوگیری خواهد شد.

همه چیز درباره برق اضطراری آسانسور

آیا لزوم استفاده از برق اضطراری آسانسور را می‌دانید؟ زمانی بود که مردم تنها مجبور بودند با تحمل فشار چند پله هنگام بالا رفتن، به طبقه مورد نظر خود برسند. اما امروزه با ساخت ساختمان‌های مرتفع، عملا استفاده از پله به کاری غیر ممکن تبدیل شده است. در این میان با استفاده گسترده از آسانسورها، این مشکل برای همیشه از بین رفت.

امروزه آسانسورها نقشی حیاتی در زندگی روزمره دارند. در واقع، اکثر ارگان‌ها و ساختمان‌ها در شهرها برای راحتی عموم به آسانسور در ساختمان ها نیاز دارند. با نیاز به آسانسور و به ویژه افزایش ساختمان‌های چند طبقه، نیاز به سیستم برق اضطراری آسانسور برای اطمینان از ادامه عملکرد صحیح آسانسور امری مهم است. این موضوع بویژه در زمان قطعی برق به منظور اطمینان از ایمنی عمومی بسیار ضروری است.

لزوم نصب برق اضطراری آسانسور در ساختمان

آسانسورها در طول کارکرد عادی به مقدار قابل توجهی برق نیاز دارند.

آسانسورهای هیدرولیک برق بیشتری را در جهت بالا مصرف می‌کنند، اما در عوض، نیروی کمی برای پایین آمدن نیاز دارد. آسانسورهای کششی مصرف برق زیاد را با وزنه تعادل جبران می‌کنند. همچنین، آسانسورها شامل قطعات الکتریکی زیادی هستند که عملکرد روان را فراهم می‌کنند.

بیایید نگاهی بیندازیم به اتفاقاتی که برای آسانسور شما در هنگام قطع برق می‌افتد. همه آسانسورها برای عملکرد صحیح به منبع تغذیه برق وابسته هستند. یک آسانسور کششی برای کار با دستگاه بالابر به برق نیاز دارد و یک آسانسور هیدرولیک از برق برای تغذیه واحد پمپ استفاده می کند.

هنگامی که برق قطع می‌شود در ابتدا، آسانسور بلافاصله خاموش می‌شود. این خاموشی ممکن است بشکل یک توقف ناگهانی بین طبقات اتفاق بیوفتد. این اتفاق به این دلیل است که آسانسورها به ترمزهای الکترومغناطیسی مجهز هستند. در حالت معمولی، یک سیم پیچ الکتریکی ترمز را در حالت باز نگه می دارد. به محض قطع برق، ترمز درگیر شده و آسانسور را متوقف می‌کند. چراغ های کابین و چراغ های پنل خاموش می‌شوند و چراغ های اضطراری روشن می‌شوند.

یکی از راه‌های جلوگیری کردن از این اتفاق، استفاده از دستگاه برق اضطراری آسانسور است. یک آسانسور می تواند دارای سیستم کاهش ولتاژ برق باشد. این سیستم به محض قطع برق فعال می شود. به طور کلی، آسانسور هنگام قطع برق بوسیله باتری به نزدیکترین طبقه یا در بیشتر موارد طبقه همکف حرکت می‌کند.

در این زمان درها به درستی باز می‌شوند و آسانسور به شکل ایمن خاموش می‌شود. این موضوع به مسافران اجازه می‌دهد تا با خیال راحت و در ایمنی کامل از آسانسور خارج شوند. با این حال آسانسور تا زمانی که برق مجدداً وصل شود، از مدار خارج می‌شود.

انواع برق اضطراری جهت آسانسور

با افزایش روز افزون استفاده از آسانسورها توسط مردم، قوانین ایمنی ساختمان ایجاب می‌کند که آسانسورها حداقل به 90 دقیقه برق پشتیبان کامل برای ساختمان های بلند نیاز دارند. این موضوع از آنجا مهم است که ایمنی مسافران در صورت قطع برق شهری تضمین شود. ساختمان‌هایی که از این قانون پیروی نمی‌کنند ممکن است در بازرسی ساختمان و کسب مجوزهای لازم دچار مشکل شوند و مجوز فعالیت دریافت نکنند.

شما می‌توانید از یک ژنراتور آماده برای برق پشتیبان در آسانسور استفاده کنید. اما به دلیل قوانین جدید کنترل کیفیت هوا و نیازهای سنگین تعمیر و نگهداری یک ژنراتور ، استفاده از برق اضطراری UPS آسانسور به طور فزاینده‌ای محبوب شده است.

با این حال برخی از ساختمان‌ها از ژنراتور استفاده می‌کنند تا برق اضطراری آسانسور را فراهم کنند. این ویژگی بیشتر در ساختمان های بلند یا حیاتی مانند بیمارستان ها و تاسیسات دولتی رایج است. ژنراتورها امکان استفاده اضطراری محدود را برای ساختمان فراهم می‌کند. تامین برق اضطراری آسانسور از طریق ژنراتورها اغلب تنها برای یک آسانسور در ساختمان ممکن است.

سیستم برق اضطراری آسانسور
برق اضطراری ups  آسانسور


هنگام استفاده از باطری برق اضطراری آسانسور، چه نکاتی را رعایت کنیم؟

هنگام استفاده از سیستم برق اضطراری آسانسور UPS به عنوان منبع تغذیه پشتیبان، باید چند فاکتور بسیار مهم را در نظر گرفت.

  1. به منظور کاهش انرژی مورد نیاز برای راه اندازی آسانسور، برخی از سازندگان آسانسور، سیستم های “صرفه جویی در انرژی” را در تاسیسات آسانسور خود قرار می‌دهند. با این حال، این نوع سیستم‌ها را نمی‌توان همزمان با برق اضطراری UPS آسانسور استفاده کرد، زیرا باعث آسیب به یو پی اس می‌شود.
  2. از جانب شرکت پشتیبان شما باید مدارکی ارائه شود که نشان دهد UPS از آسانسور، لوازم جانبی و فن ها، حداقل به مدت 90 دقیقه در شرایط حداکثر بار، پشتیبانی می‌کند.
  3. ظرفیت بارگیری سیستم برق اضطراری آسانسور UPS یا باطری، نه تنها باید به گونه‌ای باشد که جریان کارکرد معمولی را تحمل کند، بلکه باید به اندازه حداکثر فشار بر آسانسور و هر وسیله متصل (مانند فنها) نیز باشد. بنابراین، ضروری است که یو پی اس به اندازه کافی قوی باشد و بالاتر از جریان برق معمولی مورد استفاده آسانسور باشد تا امکان استفاده مداوم را فراهم کند.
  4. بسیار متداول است که تجهیزات برق اضطراری آسانسور UPS ارائه شده، نیاز به یک پیکربندی سفارشی بر اساس نیاز ساختمان و آسانسور شما داشته باشد. این بدان معناست که اگر چه سیستم برق اضطراری آسانسور مطابق با استانداردهای موجود ساخته خواهد شد، اما نیاز به بازرسی میدانی نیز خواهد بود.

به عنوان یک مالک یا مدیر ساختمان، وظیفه شما است که مطمئن شوید خانواده، مسافران و افراد سوار در آسانسور شما، در هنگام قطع برق ایمن هستند. برای این کار اول از همه مطمئن شوید که بازرسی آسانسور به طور مرتب و روتین انجام می‌شود. حتما از خدمات یک شرکت معتبر سرویس و نگهداری آسانسور استفاده کنید. تکنسین، چراغ های اضطراری آسانسور، آلارم ها و تلفن ها را به طور منظم بررسی کند. و در نهایت حتما نصب یک سیستم برق اضطراری آسانسور را در نظر بگیرید. این کار باعث اطمینان خاطر و آرامش شما در هنگام استفاده از آسانسور خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *