با پیشرفت علم و تکنولوژی وسایل مکانیکی و به دنبال آن استفاده افراد از این وسایل افزایش یافته است اما همواره ترس از نقص در سیستم های مکانیکی و ایجاد حادثه با افراد همراه بوده است.این در حالی است که اکثر حوادث بزرگ بر اثر بی دقتی و یا خطای انسانی اتفاق افتاده است.

ترس از گیر کردن در آسانسور و یا سقوط آسانسور نیز همواره ذهن افراد را درگیر خود می‌کند، که بر اساس آمار‌های سالانه، آسانسور‌ها 80 میلیارد بار جا‌به‌جا می‌شوند و افراد را با خود جا‌به‌جا می‌کنند این در حالی است که سالانه تنها 27 نفر جان خودر را در حوادث آسانسور از دست می‌دهند.
بنابراین شانس مردن در حوادث آسانسور 0.00000015 درصد است این میزان 16 برابر کمتر از مرگ ناشی از سقوط از پله‌ها و 15 برابر کمتر از خطر استفاده از پله برقی است.

لازم به ذکر است که 54 درصد از افرادی که در حوادث آسانسور دچار آسیب دیدگی می‌شود خود تعمیرکاران آسانسور و نصابان آسانسور هستند.
هم چنین اکثر حوادث آسانسور به خاطر استاندارد نبودن آسانسور و یا نداشتن سرویس و نگهداری آسانسور مناسب و یا تعمیر نکردن به موقع آسانسور اتفاق می‌افتند.

تمام آسانسور‌هایی که به طور استاندارد نصب می‌شوند دارای سری ایمنی هستند که از اتفاق افتادن هرگونه حادثه آسانسور جلوگیر می‌کند.
کدام اجزای آسانسور از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کنند؟
ما در بسیاری از فیلم‌ها دیده‌ایم که آسانسور سقوط می‌کند و یا کابل های آسانسور پاره می‌شوند اما این موضوع تقریبا غیر ممکن است!
باید گفت حتی اگر کابل‌های آسانسور پاره شوند آسانسور سقوط نمی‌کند.در ادامه اجزایی که از حوادث آسانسور جلوگیری می کنند را به شما معرفی می کنیم.

هر آسانسور دارای یک ترمز بسیار قوی است که همواره فعال است آسانسور‌ها با استفاده از همین ترمز در طبقات می‌ایستند.
پاراشوت یا همان ترمز دوم و یا ترمز اضطراری، این ترمز زمانی که سرعت آسانسور از مقدار معینی بیشتر شود و یا اینکه کابل ها شل شده باشند فعال شده و با قفل کردن فک های خود بر روی ریل آسانسور باعث توقف آسانسور می‌شود.
هر آسانسور دارای حداقل چهار کابل است که هر کدام از این کابل‌ها به تنهایی برای جا‌به‌جایی آسانسور کافی است و بقیه کابل‌ها تنها به منظور افزایش ایمنی نصب می‌شوند.
در پایین ترین قسمت چاه آسانسور چهار ضربه گیر فنری و یا هیدرولیکی وجود دارد که در صورت سقوط کابین باعث کاهش شدت ضربه آسانسور می‌شود.
هنگام سقوط آسانسور چه باید کرد ؟
برخی از افراد معتقد‌ند که اگر هنگام سقوط آسانسور شروع به بالا و پایین پریدن کنند در زمان برخورد آسانسور با زمین در هوا معلق بوده و این کار باعث جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بررخورد کابین آسانسور با زمین می‌شود، اما این تصور بسیار غلط است، چون در هنگام سقوط آسانسور شما زمان دقیق برخورد کابین آسانسور با زمین را نمی‌دانید، که کمی قبل از برخورد آسانسور با زمین به هوا بپرید هم‌چنین زمانی که شما به هوا می‌پرید دیگر تعادلی در فرود خود نداشته و ممکن است سر شما به سقف کابین‌آسانسور برخورد کند و یا هنگام فرود با سر فرود بیایید.

بالا و پایین پریدن در زمان سقوط آسانسور به مراتب بهتر و خطر آن 10 برابر کمتر از آن است که شما در هنگام سقوط آسانسور ثابت بایستید و کاری انجام ندهید، ثابت ایستادن شما باعث می‌شود که تمام فشار ناشی از برخورد کابین آسانسور با زمین از طریق پا به بدن شما وارد شده و در نتیجه صدمات جبران ناپذیر به شما وارد می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که

در هنگام سقوط آسانسور چه باید کرد تا کمترین آسیب به ما وارد شود؟
بر اساس گفته های پژوهشگران دانشگاه ام ای تی اگر می‌خواهیم شانس خود را برای آسیب ندیدن در حوادث سقوط آسانسور بالا ببریم باید در هنگام سقوط آسانسور به پشت کف آسانسور دراز کشیده و یک دست اجسام نرمی که همراه داریم مثل کیف یا کت را زیر سر گذاشته تا از وارد شدن ضربه به سر جلوگیری کنیم و دست دیگر را بر روی صورت قرار داده تا اگر قطعاتی از کابین آسانسور سقوط کرد با صورت شما برخورد نکند، دراز کشیدن شما کف کابین آسانسور باعث می‌شود که فشار ناشی از برخورد کابین آسانسور با زمین به‌طور متوازن در تمام بدن شما پخش شده و از آسیب دیدن اعضای بدن شما جلوگیری شود
در سال 1945 یک هواپیما با ساختمان امپایر استیت برخورد کرد و انفجار باعث پاره شده کابل‌های آسانسور و در نتیجه سقوط آسانسور شد، به طرز معجزه آسایی تنها مسافر آسانسور که یک خانم بود با خوابین از پشت کف کابین آسانسور از سقوط آسانسورر از 75 طبقه جان سالم به در برد.در سال 1945 یک هواپیما با ساختمان امپایر استیت برخورد کرد و انفجار باعث پاره شده کابل‌های آسانسور و در نتیجه سقوط آسانسور شد، به طرز معجزه آسایی تنها مسافر آسانسور که یک خانم بود با خوابین از پشت کف کابین آسانسور از سقوط آسانسورر از 75 طبقه جان سالم به در برد

اگر در هنگام سقوط آسانسور در کابین آسانسور تنها نبودیم چه باید کرد؟
راه حل دراز کشیدن در کف کابین آسانسور در هنگام سقوط آسانسور زمانی عملی است که شما در آسانسور تنها باشید و در کابین آسانسور فضایی کافی وجود داشته باشد حال اگر در کابین آسانسور تنها نبودید چه باید کرد؟ شما باید کف زمین بنشینید و تمام وسایل نرمی که همراه دارید را زیر خود قرار دهید و دیگر افراد حاضر را تشویق کنید تا با شما همراه شوند، در کل باید گفت در زمان سقوط آسانسور شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا سطح تماس بدن خود با کف کابین آسانسور را افزایش دهید.
آیا زمان کافی برای انجام دادن این اقدامات هنگام سقوط آسانسور وجود دارد؟
همانطور که قبلا نیز اشاره شده قطعات زیادی در آسانسور برای پیشگیری از سقوط در آسانسور‌های استاندارد تعبیه شده است و می‌توان گفت احتمال سقوط یک آسانسور استاندارد که به طور مرتب سرویس و نگهداری ماهانه می‌شود صفر است و تنها در صورتی یک آسانسور سقوط می‌کند که تمام این قطعات از کار افتاده باشند.
برای مثال می‌توان گفت اگر تمام کابل‌های آسانسور پاره شوند پاراشوت از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کند، حال اگر زمانی آسانسوری سقوط کند مدت زمانی طول می‌کشد تا تمام قطعات سری ایمنی از کار بیافتد و شما در این مدت زما می‌توانید تمام اقدامات ذکر شده را انجام دهید.

اگر تجربه گیر کردن در آسانسور را دارید با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *