قطعات مصرفی آسانسور همانطور که از نامشان مشخص است پس از طی شدن بازه مصرف، دچار استهلاک و فرسایش می شوند و پس از این زمان می بایست به جهت تعویض این قطعات اقدام کنید چرا که عملاً کارایی خود را از دست می دهند و نه تنها قادر به ایفای نقش مورد هدف نیستند بلکه ممکن است به تعویق انداختن زمان تعویض سبب ایجاد خطرات جانی یا مالی برای افراد مصرف کننده گردد.

بدین منظور لازم است تا در طی چکاپ های دوره ای قطعات مصرفی به طور کامل مورد بررسی قرار گیرند تا در صورت نیاز قطعه خراب شده تعمیر گردد و یا با نمونه جدید تعویض شود.

یکی دیگر از علت‌ های تاکید تعمیرکاران به جهت بررسی های دوره ای و تعویض قطعات مصرفی این موضوع است که گاهی قطعه معیوب سبب ایجاد اختلال در فعالیت قطعات مجاور خود نیز می شود و در صورتی که شما درصدد رفع این اختلال بر نیاید ممکن است متحمل هزینه گزافی به جهت تعویض چندین قطعه در آسانسور مجتمع خود شوید.

قطعات مصرفی آسانسور 2

قطعات مصرفی آسانسور
قطعات مصرفی آسانسور کدامند

جک هیدرولیکی

این قطعه در واقع شامل سیلندر هیدرولیکی می شود که فعالیت خود را تنها در یک سو( جهت) انجام می دهد. این قطعه به علت طراحی خاص و هدفمند از ظرفیت بالایی برخوردار است. جک های استفاده شده در آسانسور به جای پیستون واجد یک میله با ضخامت زیاد هستند که در بخش تحتانی آنها یک پله کوچک جای داده شده است و علت حضور آن عدم خروج میله از کاور بیرونی جک می باشد.

پاور یونیت

این قطعات به دو گروه کلی تک سرعته و دو سرعته تقسیم می شوند.

قطعات تک سرعته اغلب در بالابر های کارگاهی و هیدرولیکی و همچنین غذابر های طبقاتی استفاده می گردند. منبع تغذیه این قطعات برق تک فاز و سه فاز است

نمونه های دو سرعته عموما در آسانسورهای هیدرولیکی مورد استفاده واقع می شوند که با تعبیه آنها آسانسور حرکتی نرم، پیوسته و بدون لرزش را برای مسافر فراهم خواهد کرد.

کارسلینگ

این قطعه نقش جابجایی اتاقک آسانسور را بازی می کند و شامل اجزای مرتبط دیگری نیز می شود که یکی از آنها قطعه ای به اسم پاراشوت است که عملکرد آن بیشتر در هنگام سقوط آسانسور یا در حین سرعت بیش از حد اتاقک دیده می شود که با جلوگیری از سقوط و توقف کامل نقش خود را ایفا می کند.

کارسلینگ

کارسلینگ

شیلنگ روغن هیدرولیک

یکی از جزء های بسیار مهم در تمامی سیستم های هیدرولیکی، شلنگ های هیدرولیک هستند که ارتباط بین تمامی قطعات هیدرولیک را برقرار می کنند. این شلنگ ها به علت خصوصیات ویژه و طراحی های هدفمند با سایر شلنگ های معمولی به طور کامل متفاوت هستند و اینطور می توان گفت که جایگزینی برای این قطعات وجود ندارد.

تابلو فرمان

بدون شک مهم ترین بخش موجود در تمامی سیستم های هیدرولیکی و الکترونیکی تابلو فرمان است که شامل قطعات الکترونیکی متعدد و مدارهای فرمان تخصصی می شود. نقش این تابلو جابجایی ایمن و صدور فرامین مورد نیاز برای انجام تمامی فعالیت های آسانسور است. این قطعه اغلب در موتورخانه آسانسور جای داده می شود.

روغن هیدرولیک

به منظور حرکت بدون مشکل آسانسور بر روی ریل ها و همچنین فعالیت صحیح تمامی قطعات، حضور روغن هیدرولیک الزامی است. پس از استفاده مکرر آسانسور، غلظت روغن تغییر کرده و دیگر نمی‌تواند به فعالیت روتین خود عمل کند، لذا یکی از موارد مصرفی بسیار مهم در آسانسورهای هیدرولیکی روغن است. روغن مورد مصرف باید به شکلی باشد که بتواند از اصطکاک قطعات پیشگیری کند و همچنین در برابر اکسید شدن نیز پایدار باشد.

پس از طی شدن عمر بهینه، روغن اکسید می گردد و در این هنگام مواد اسیدی و لاکی ایجاد می شود. این ترکیبات می‌توانند سبب پوسیدگی و خوردگی قطعات درگیر در آسانسور شوند، مخصوصاً اگر فاکتوری مثل گرما نیز در این پروسه دخیل باشد روند اکسیداسیون شدت خواهد گرفت.

اما نکته خرید روغن هیدرولیک اینجاست که این روغنی می بایست با پمپ های آسانسور سازگار باشد چرا که گاهی به علت حضور ترکیبات ضد اشتعال روغن با پمپ ها سازگار نخواهد بود و در برخی از موارد ممکن است سبب خوردگی و یا اختلال قطعات فلزی ( آلومینیوم، مس و کادمیوم) گردد.

فروش قطعات آسانسور

فروش قطعات آسانسور

شاسی کابین

فرمان های صادره از بخش شاسی توسط مسافر به تابلو فرمان مخابره شده و اتاقک با توجه به انتخاب مسافر به سمت طبقه مورد نظر حرکت می نماید.

شاسی کابین در واقع صفحه ای تعبیه شده در اتاقک آسانسور می باشد که شامل چندین کلید بوده و نقش آن جابجایی اتاقک، نمایش وضعیت و موقعیت آسانسور ، توقف اضطراری، زنگ و غیره است

تراول کابل و بست های استفاده شده

تراول کابل ها همان رشته های برق استفاده شده هستند که وظیفه آن ها اتصال تابلو فرمان به جعبه رویزیون تعبیه شده روی کابین است. این کابل از یک طرف به بخش تحتانی کابین اتصال یافته و از سمت دیگر به تابلو فرمان، و هنگام تحرک اتاقک کابین را همراهی می‌کند.

شاسی طبقات

شاسی طبقات
سایر قطعات مصرفی آسانسور

لیمیت
شاسی طبقه
کلید قارچی
روغن دان
بافر
چراغ تونلی
پاراشوت 
گرمکن روغن پاوریونیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *