موتور هر وسیله‌ی مکانیکی یکی از مهم‌ترین بخش آن وسیله به شمار می‌آید به‌طور‌که در علم مکانیک همواره از موتور به عنوان قلب وسایل مکانیکی یاد شده است؛ آسانسور نیز از این قائده مستثناء نیست و موتور آسانسور یکی از مهم‌ترین و گران‌بها‌ترین اجزای آسانسور به شمار می‌رود، نیروی مورد نیاز برای جا‌به‌جایی کابین آسانسور توسط موتور آسانسور تامین می‌شود، البته باید به این موضوع اشاره کرد در آسانسور کششی تمام نیروی مورد نیاز برای جا‌به‌جایی توسط موتور آسانسور تامین نمی‌شود و بخشی از آن بر عهده کادر وزنه است، همانطور که اشاره شد نحوه کار و تامین نیرو موتور آسانسور و هم‌‌چنین نوع موتور آسانسور بسته به نوع آسانسور متفاوت است و ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع موتور آسانسور آشنا کنیم.

موتور آسانسور کششی
موتور آسانسور کششی
آسانسور‌های کششی پرکاربرد ترین نوع آسانسور در جهان است که بر اساس ماشین آتوود ساخته شده است، همانطور که قبلا نیز اشاره شد تمام نیروی جا‌به جایی مورد نیاز در آسانسور‌های کششی توسط موتور آسانسور تامین نمی‌شود و بخشی از آن توسط کادر وزنه ایجاد می‌شود این امر باعث شده تا آسانسور‌های کششی به موتور آسانسوری با قدرت کمتری نسبت به آسانسور‌های هیدرولیک نیاز دارند، موتور آسانسور‌های کششی خود به دو دسته‌ی «موتور گیربکس» و « موتور گیرلس» تقسیم میشه.

موتور گیربکس آسانسور
موتور‌های آسانسور گیربکس خود به دو دسته « موتور گیربکس تک سرعته» و « موتور گیربکی دو سرعته» تقسیم می‌شود.

موتور گیربکس تک سرعته
موتور گیربکس تک سرعته
در این نوع موتور آسانسور، تنها یک سرعت حرکت برای موتور آسانسور تعریف شده، موتور اسانسور نیروی خود را از طریق گیربکس به آسانسور منتقل می‌کند و آسانسور در طول مدت حرکت با یک سرعت کار می‌کند و زمانی‌که کابین آسانسور نزدیک طبقه مورد نظر می‌شود سرعت آسانسور به‌وسیله‌ی ترمز موتور آسانسور کاهش می‌یابد و در نهایت در تراز طبقه متوقف می‌شود.

موتور گیربکس دو سرعته
در این نوع موتور آسانسور دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت آسانسور تعریف شده است، آسانسور با دور تند شروع به حرکت می‌کند و حدود 30 سانتی متری تراز طبقه دور کند درگیر و آسانسور در تراز طبقه متوقف می‌شود؛ برای کاهش ضربات ناشی از شتاب اولیه و هم‌چنین شتاب منفی توقف آسانسور از چرخ فلزی بزرگ و سنگینی به نام فلایویل که به موتور آسانسور متصل است این قطعه به منظور جذب تکان‌های موتور و نرم‌تر کردن حرکت در این نوع از موتور‌های آسانسور تعبیه شده است.

موتور‌های گیربکس دو سرعته نسب به نوع تک سرعته خود دارای معایبی هستند یکی از این معایب استارت و استپ‌های ناگهانی است، این تکان‌ها به تدریج از باعث فرسوده شدن قطعات آسانسور می‌شوند، فلاویل کمی از شدت این دضربات می کاهد اما هم‌چنان مسافران می‌توانند این ضربات را حس کنند، استارت و استپ‌های تاگهانی غلاوه بر آسیب رساندن به قطعات آسانسور معایب دیگری نیز دارند استارت‌های ناگهانی موتور آسانسور جریان برق زیادی را مصرف می‌کند که این امر باعث افزایش هزینه برق می‌شود.

موتور گیرلس آسانسور
موتور گیرلس آسانسور
اگر نیروی محرکه موتور آسانسور مستقیما به قرقره کشش منتقل شود می‌گویم موتور آسانسور گیرلس است یعنی موتور آسانسور گیربکس ندارد، موتور گیرلس با ولتاژ و فرکانس متغییر کار می‌کند و این امر موجب شده تا این نوع از موتور آسانسور کارایی زیادی برای آسانسور‌های سریع و هم‌چنین آسانسور‌های با ترافیک بالا داشته باشد.

در این نوع از موتر آسانسور، آسانسور در هنگام استارت با سرغت اولیه پایین شوع کرده و به تدریج افزایش سرعت می‌دهد تا به سرعت نهایی برسد این سرعت تا نزدیکی محل توقف آسانسور ادامه پیدا می‌کند و پس از نزدیک شدن به این طبقات سرعت آسانسور به تدریج کاهش میابد تا به تراز طبقه برسد و متوقف شود.

موتور آسانسور هیدرولیک
موتور آسانسور هیدرولیک
آسانسور‌های هیدرولیک بر اساس قانون پاسکال و با استفاده از فشار روغن کار می‌کنند، در این نوع از آسانسور تمام نیروی محرکه توسط موتور آسانسور تولید می‌شود به‌همین‌خاطر به موتور‌ آسانسوری با توان بیشتر نسبت به آسانسور‌های کششی نیاز دارند.

موتور آسانسور‌های هیدرولیک نیز به دو دسته‌ی «موتور هیدرولیکی مغروق در روغن» و « موتور هیدرولیکی خشک-هوا خنک» تقسیم می‌شوند.

موتور هیدرولیکی مغروق در روغن
این نوع از موتور آسانسور همانطور که از اسم آن مشخص است در پاور یونیت قرار می‌گیرند از مزایای این نوع موتور آسانسور می‌توان به کارگردن بدون صدای آن و هم‌چنین مصرف برق پایین آن اشاره کرد از این نوع موتور آسانسور عموما در آسانسور‌های خودرو بر، آسانسور‌های خانگی و فروشگاهی استفاده می‌شود.

موتور هیدرولیکی خشک-هوا خنک
این نوع موتور آسانسور در بالا یا کنار مخزن روغن قرار می‌گیرد از مزایای این نوع ار موتور آسانسور می‌توان به قابلیت استفاده از برق تک فاز و برق سه فاز اشاره کرد از این نوع موتور آسانسور عموما در بالابر‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود.

موتور آسانسور پنوماتیک
آسانسور‌های پنوماتیکی ساختار متفاوتی نسبت به دیگر آسانسور‌ها دارند اساس کار آسانسور‌های پنوماتیک ایجاد خلاء و فشرده کردن هوا است، از آسانسور‌های پنوماتیک معمولا در خانه‌های دوبلکس استفاده می‌شود، در این نوع موتور آسانسور یعنی موتور پنوماتیک یا موتور هوای فشرده موتور انرژی حاصل از فشارگی هوا را به وسیله‌ی پیستون به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و در نهایت این امر باعث جا‌به‌جا شدن آسانسور می‌شود.

از مزایای این نوع موتور آسانسور می‌توان به نرم بودن حرکت آسانسور،ایمنی در برابر اضافه بار و ضد انفجار بودن اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *