کابین و وزنه تعادل توسط سیم بکسل به صورت معلق در چاه نگه داشته می شوند. سیم بکسل (wire rope) عبارت است از مجموعه ای از سیم فولادی Wire ، رشته Strand و مغزی Core. از تابیده شدن سیم ها Wire به هم دیگر Strand تشکیل می شود. سپس تعدادی از Strand ها به دور یک هسته پیچیده شده و مجموعه آن سیم بکسل را تشکیل می‏دهد. هسته مرکزی سیم بکسل ها قسمت اصلی آن بوده و تعیین کننده خواص خمشی و و میزان نیرویی که می توانند تحمل کنند، است. مغزی سیم بکسل‏های آسانسور با توجه به نوع کاربرد مورد نظر و مقدار نیروهای کشش دارای دونوع مغزی فولادی و الیافی می باشد.در مواردی که نیروی کششی و استحکام طناب اهمیت بیشتری برخوردار باشد از نوع مغزی فولادی WSC: Wire Strand Core استفاده شده و در مواردی که انعطاف مهم باشد از نوع مغزی الیاف FC: Fiber Core استفاده می شود.

سیم بکسل آسانسور
مشخصات سیم بکسل

سیم های بکسل از Core ، Wire ، Strand و Center Wireتشکیل شده‏اند.

Wire عموما دارای سه نوع زیر می باشد:

    فولاد بدون روکش (غیر گالوانیزه) در مواردی که عامل فرسایش از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و احتمال زنگ زندگی کم باشد.
    فولاد گالوانیزه، این نوع بدلیل دارا بودن روکش روی در برابر آب دریا، هوا، رطوبت و سایر عوامل محیطی در برابر زنگ زدگی از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و در صنایع کشترانی، شیلات و … استفاده می گردد.
    فولاد استینلس استیل، دربرابر حرارت و زنگ زدگی از مقاوت مناسبی برخوردار بوده و بیشترین کاربرد را دارد.

سیم بکسل آسانسور
کاربرد سیم بکسل

سیم بکسل در تمامی صنایع کوچک و بزرگ کاربرد دارد چرا که هر جا صحبت از جابجایی کالا ویا لیفتینگ باشد ، سیم بکسل در آن نقش اساسی خواهد داشت. ولی بطور کلی سیم بکسل ، در کارخانجات و کارگاههای کوچک و بزرگ ، شرکتهای حفاری ، بنادروکشتیرانی ، شیلات و ماهیگیری ،کشتی سازی ، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، معادن ، حمل و نقل وصنایع ریلی , صنایع خودرو ، صنعت برق و سدسازی ، شرکتهای آسانسوری ، شرکتهای ساختمانی و دیگر صنایع کاربرد دارد .

سیم بکسل آسانسور

در هر حال عنوان طناب فولادی (سیم بکسل( هم در مورد طنابهای فولادی قدرتمندی بکار می رود که در معادن مورد استفاده است و هم در مورد طنابهای فولادی ظریفی که در ترمز دوچرخه ها مصرف می شود. این عنوان هم در مورد طنابهای ثابتی که پل های معلق را با نیروی فوق العاده نگهداری می‏کند و هم درباره طنابهای مورد استفاده در آسانسور و جرثقیل ها که همیشه در حال حرکت هستند بکار می رود. بنابراین طنابهای فولادی می توانند انوع مختـلف و کاربردهای گـوناگون داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *