اینورتر یا کنترل کننده دور موتور با اسم های مختلفی در صنعت شناخته می شود. مانند : VFD ,VSD, VFI, AC Drive , Inverter  که همه این نام ها به یک نوع دستگاه که وظیفه تغییر دور موتورهای الکتریکی را دارد ، اشاره می نماید. اینوترهای پنتاکس در ایران و تحت لیسانس پنتاکس ایتالیا تولید و به بازار عرضه میگردند. شرکت پنتاکس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پمپ های آّب خانگی ، ساختمانی ، صنعتی و کشاورزی در ایتالیا می باشد و با سابقه ای بیش از سه دهه در ایران یکی از مشهورترین و محبوب ترین پمپ های آب را عرضه می نماید. درتولید اینورترهای پنتاکس از بهترین و با کیفیت ترین قطعات الکترونیکی و مکانیکی استفاده می شود.

مراحل تولید اینورتر های پنتاکس

برای تولید اینورتر های پنتاکس ابتدا تمامی قطعات بصورت پیش ساخته و با کیفیت بالا تولید میشوند. سپس تمامی قطعات تولیدی مانند بردهای قدرت و کنترل و قطعات مکانیکی تست و کنترل کیفی میشوند. در نهایت برای تولید اینورترها ، قطعات ساخته شده مونتاژ و اینورتر تولید شده کنترل کیفی و تست نهایی می شود.

1.نصب خازنها

در ابتدا خازنها نصب می گردند، در اینورترهای پنتاکس از خازنهای چهار پایه استفاده می شود که هم استحکام خازنها بر روی برد الکترونیکی را افزایش می دهد و هم باعث جلوگیری از مونتاژ برعکس خازن ها می شود.

2.نصب هیت سینک خنک کننده

درمرحله بعد هیت سینک خنک کننده بر روی بدنه اینورتر نصب می شود. این هیت سینک مانند یک رادیاتور وظیفه دفع حرارت تولید شده توسط اینورتر را دارد.

3.نصب برد خازن

در این مرحله برد بانک خازنی که خازنها قبلا بر روی آن مونتاژ شده اند برروی دستگاه نصب می گردد.

4.نصب فن خنک کننده

فن خنک کننده که وظیفه مکش هوای گرم داخل دستگاه به بیرون را دارد ، درجای خود و با توجه به جهت آن نصب می گردد.

5.نصب IGBT

در این مرحله یکی از مهمترین قطعات اینورتر یعنی ماژول IGBT بر روی هیت سینک مونتاژ می شود. بسیاری از شرکتها ابتدا ماژول IGBT را بر روی برد قدرت نصب و پایه ای آن قلع کاری میکنند و سپس برد قدرت و ماژول را باهم بر روی هیت سینک نصب می نمایند. این کار ممکن است باعث فشار بر پایه های IGBT  و به مرور شکستگی قلع آنها  وآسیب به IGBT  گردد.به همین دلیل ما ابتدا ماژول IGBT  را پس از زدن خمیر سیلیکون بر روی هیت سینک می بندیم و پیچ ها را سفت می کنیم تا IGBT  بصورت کامل در جای خود محکم شود.

6.نصب برد قدرت

پس از بستن IGBT برد قدرت بر روی دستگاه نصب می شود. در این مرحله پایه های IGBT به برد قلع کاری می شوند و برد قدرت توسط پیچهای مربوطه محکم می شود. بنابراین دیگر هیچ گونه فشاری برپایه های IGBT  وارد نخواهد شد.

7.نصب برد کنترل

پس از مونتاژ واحد قدرت ، برد کنترل بر روی دستگاه نصب می گردد و کابل های مربوطه نیز متصل می گردند. در اینورتر های پنتاکس واحد کنترل و قدرت کاملا از همدیگر ایزوله و جدا می باشند.

8.نصب کی پد کنترل

درنهایت کی پد دستگاه بر روی دستگاه نصب می گردد و بدین ترتیب مونتاژ اینورتر کامل می شود.

9.تست اینورتر

تست اینورترها شامل چندین قسمت می باشد مانند : تست اهمی ، تست DC ، تست AC و تست با بار کامل . تمامی اینورتر های پنتاکس بستگی به توان آنها با بار کامل تست می گردند و در شرایط جریان نامی اینورتر تمامی پارامترها اندازه گیری و کنترل می شوند.

لطفا یک پرونده CSV معتبر ارائه دهید.

موتورهای الکتریکی

برای آشنایی با نحوه کار اینورترها نیاز می باشد اطلاعات اولیه ای از موتورهای الکتریکی داشته باشیم.

موتورهای الکتریکی به دو بخش موتورهای DC و موتورهای  AC تقسیم می شوند. موتورهای AC خود شامل دو نوع موتورهای تک فاز و موتورهای سه فاز می باشند.

موتورهای تک فاز

در موتورهای تک فاز استاتور دارای یک سیم پیچ می باشد و بر اثر ایجاد مغناطیسی متناوب در استاتور، قطبهای غیر همنام روتور و استاتور همدیگر را جذب می کنند که باعث جرخش روتور می شود. موتورهای تک فاز به دلیل اینکه جریان تک فاز بالایی دارند در توانهای پایین تولید می شوند.

موتورهای سه فاز

در موتورهای سه فاز ، استاتور دارای سه سیم پیچ مجزا می باشد. با اتصال استاتور به منبع برق سه فاز که هر فاز 120 درجه اختلاف دارد ، یک میدان الکتریکی دوار در استاتور ایجاد می شود. که این میدان باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار در روتور می شود. این دو میدان مغناطیسی دوار بصورت همزمان برای اینکه هم جهت شوند باعث چرخش روتور می شوند. در موتورهای سه فاز سرعت موتور برابر است با 120 برابر فرکانس برق سه فاز تقسیم بر تعداد قطبهای استاتور امروزه سیستم های کنترل دور موتور ، VFD یا اینورتر برای کنترل انواع پمپها و بسیاری از کاربردهای دیگر در صنایع استفاده می شوند و کاربردهای وسیعی دارند. به همین دلیل شرکت پنتاکس این محصولات کاربردی را طراحی و تولید کرده است که نقش مهمی در صرفه جویی مصرف انرژی و کنترل فرآیند دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *