نسل جدید آسانسور که برای ساختمان‌های بلندمرتبه مورد استفاده قرار می‌گیرد از سامانه‌های کنترلی، سخت‌افزارها و دیگر سامانه‌هایی استفاده می‌کنند که نه تنها موجبات کاهش استفاده از انرژی را فراهم می‌سازند بلکه فضای کمتری را اشغال می‌کنند و همچنین سامانه‌هایی در آن‌ها تعبیه شده که به تولید برق از حرکت آسانسور می‌پردازد. در این نسل، از کنترل‌هایی به شکل ریزپردازنده و بر پایه‌ی نرم‌افزار بهره‌گیری شده است و سنسورهایی نیز وجود دارد که در صورت عدم استفاده از آسانسور آن را به حالت استندبای فرو برده تا از مصرف بی‌رویه‌ی برق جلوگیری نماید. همچنین درایوهایی در این نسل قرار داده شده که از اتلاف انرژی به شکل گرما جلوگیری می‌نماید و به تولید برق کمک می‌کند به این شکل که هنگامی که کابین به سمت پایین می‌رود، موتور به شکل یک ژنراتور عمل کرده و نیروی مکانیکی را تبدیل به نیروی الکتریسیته می‌کند که این نیرو یا در باتری ذخیره شده و یا در جای دیگر در مدار برق ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نسل جدید آسانسور در آلمان :

شرکت آلمانی ThyssenKrupp آینده‌ای را برای آسانسورها پیش‌بینی می‌کند که در آن، آسانسورها به صورت خودکار و در هر دو جهت افقی و عمودی حرکت می‌کنند. سیستم آسانسورهای MULTI با استفاده از فناوری موتوری شبیه فناوری سیستم تعلیق آهنربایی قطار Maglev به عنوان اولین آسانسوری که بدون کابل کار می‌کند، ثبت شده است.

مدیر این شرکت می‌گوید: «همزمان با پیشرفت ساختمان‌سازی، به‌کارگیری آسانسورهایی که برای ساختمان‌ها و تعداد زیاد مسافران مناسب‌تر باشند، ضروری است». آسانسور MULTI از یک موتور برای حرکت افقی و از یک موتور دیگر برای حرکت عمودی استفاده می‌کند. این سیستم از چند کابین که به صورت حلقه‌ای و با سرعت ۵ متر بر ثانیه حرکت می‌کنند، تشکیل شده است. این امر باعث می‌شود تا مسافران در هر ۱۵ الی ۳۰ ثانیه به یک کابین آسانسور دسترسی داشته باشند.

مدیر این شرکت آلمانی می‌گوید: «کارمندان ادارات نیویورک در کل دوران اشتغال خود ۱۶٫۶ سال منتظر آسانسور می‌مانند و ۶ سال خود را نیز داخل آسانسور می‌گذرانند». این شرکت معتقد است مدت زمان زیادی در این شرایط از دست داده می‌شود. طبق ادعای این شرکت، آسانسورهای MULTI فضای اشغال‌شده توسط آسانسورها را تا ۵۰ درصد کاهش داده و فضای ساختمان را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهند. اولین آسانسور MUlTI در سال ۲۰۱۶ مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. اگرچه این آسانسور به عنوان یک نوآوری مهم محسوب می‌شود؛ اما این اولین بار نیست که چنین ایده‌ای مطرح می‌شود. آسانسورهای بدون کابل قبلاً توسط شرکت آمریکایی MagneMoton ثبت شده‌اند و شرکت هیتاچی نیز در حال تولید یک سیستم آسانسور چند کابینه است.
نسل جدید آسانسور در ژاپن :

کارخانه های ژاپنی رقابت برای ساخت سریع ترین آسانسور جهان را آغاز کرده اند.
به گزارش خبرگزاری کیودو، کارخانه های ژاپنی در کنار تمایل شدید بازار داخلی، مشتاق هستند تا ساختمان های بلندمرتبه در سراسر جهان را با آسانسورهای ساخت این کشور، مجهز کنند.

آنها در تلاش هستند تا آسانسورهایی تولید کنند که توانایی حرکتی با سرعت بیش از یک هزار متر در دقیقه (۶/۱۶متر بر ثانیه) را داشته باشد. در حال حاضر آسانسورهای معمولی سرعتی حدود ۵ متر بر ثانیه دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران، تمایل برای این نوع آسانسورها در کشورهای نفت خیز منطقه خاورمیانه و همچنین چین افزایش یافته است.
این گزارش می افزاید: در ماه گذشته میلادی (دسامبر) شرکت ژاپنی توشیبا، سازنده آسانسور و یک شرکت سیستم های ساختمانی این کشور، سفارشی را برای ساخت ۹۳آسانسور از کشور امارات عربی متحده به مبلغ ۳/۲میلیارد ین دریافت کرده اند.
دیگر شرکت های بزرگ ژاپنی که دست اندرکار ساخت آسانسور هستند، از جمله شرکت های میتسوبیشی و هیتاچی نیز آزمایشگاه هایی برای ساخت آسانسورهای پرسرعت ایجاد کرده اند.
به گزارش کیودو، در ماه سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی (شهریور) نیز شرکت ژاپنی میتسوبیشی برج ۱۷۳متری ویژه آزمایش آسانسورهای با سرعت بالا را مورد آزمایش قرار داد و شرکت هیتاچی نیز در نظر دارد تا مشابه چنین آزمایشگاهی را با ارتفاع ۲۰۳متر در ماه فوریه سال جاری میلادی در استان ایباراکی این کشور احداث کند.
برج ویژه آزمایش آسانسورهای با سرعت بالای هیتاچی، بلندترین برج در جهان خواهد بود و پس از آن میتسوبیشی در رده دوم قرار می گیرد.
بر اساس گزارش اتحادیه سازندگان آسانسور در ژاپن، سریع ترین آسانسورها در ژاپن در برج های ۷۰طبقه در استان یوکوهاما در حال فعالیت هستند که سرعت آنها ۷۵۰متر در دقیقه است.
سریع ترین آسانسور جهان در ساختمان ۱۰۱طبقه ای در تایپه در حال فعالیت است که توسط شرکت توشیبا ساخته شده است که با سرعت یک هزار و ۱۰ متر در دقیقه افراد را در این برج جابه جا می کنند.
شرکت هیتاچی در نظر دارد تا سرعت این جابه جایی توسط آسانسورها را به یک هزار و ۳۰۰متر در دقیقه برساند و این رکورد را در جهان بشکند و ساخت برج آزمایشگاهی از سوی این شرکت در استان ایباراکی با این هدف انجام می شود.
شرکت های سازنده آسانسور نظیر هیتاچی در تلاش هستند تا آسانسورهایی با ظرفیت جابه جایی پنج تن که معادل وزن ۷۰نفر است، تولید کنند.

آسانسورهای نسل جدید

بیش از یک دهه از عرضه آسانسوری جدید و جالب توسط یکی از بزرگترین تولید کنندگان آسانسور جهان می گذرد. این آسانسور جایگزین مناسبی بود برای آسانسورهای قدیمی و سنتی، این آسانسورهای تازه وارد آنقدر جالب و جذاب بود که در همان اوایل حضور، به آن “ارابه موسیقی” نام نهادند. این آسانسور به نام Machine Room Less یا اختصاری MRL نامیده شد.

با ظهور این آسانسور رقابت شدیدی بین شرکتهای بزرگ آسانسوری جهان بوجود آمد، و هر از چند گاهی نوآوری جدیدی وارد بازار آسانسور می شود.

آسانسور بدون موتورخانه (Machine Room Less) یا همان (ام – آر – ال) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند استفاده می کند و بجای اینکه مانند موتورگیربکس های قدیم و سنتی با یک شاسی فولادی سنگین پر حجم در موتورخانه آسانسور بر روی دال بتونی سقف چاه قرار بگیرد، این موتور کم حجم و کوچک و سبک آسانسور MRL به داخل چاه آسانسور منتقل شده و با یک شاسی مختصر در بالاترین نقطه چاه بر روی ریلهای آسانسور مستقر می شود و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای سنتی معمولا یک اطاق ده الی دوازده متری، برای نصب موتورگیربکس و تابلو و گاورنر لازم داشت.

برای اینکه محل استقرار موتورگیربکس آماده شود، در این اطاق 3 4X باید در امتداد و بر روی چاه آسانسور سکویی به ارتفاع 70 الی 90 سانتیمتر ساخته می شد و بر فراز این سکو، پس از کفراژبندی و قالب گذاری به ارتفاع بیست سانتیمتر بتون ریخته می شد، تا شرایط استقرار موتورگیربکس فراهم شود.

آسانسوری که با قطع برق شهر کار می کند :

آسانسور با موتور گیرلس لیپروکا (LiProKa Gearless Lift Motor) با فناوری مناسب ظرفیتهای 6 و 8 و 10 و 13 نفره با حداقل مصرف انرژی و بدون استفاده از برق سه فاز، با استفاده از برق تکفاز پدیده ای جدید در صنعت آسانسور می باشد که برای اولین بار ابداع شده است.

الماس آسانسور حرکتی نوین در عرصه صنعت آسانسور می باشد. در دنياي مدرن قرن 21، آسانسورها بخش مهمي از زندگي شهر نشيني به حساب مي آيند، تردد در ساختمانهاي بدون آسانسور، ناخوشايند و تقريباً غير ممكن است، به طوريكه هم اكنون در ساختمانهاي كوچك 3 و 4 طبقه نيز از آسانسور استفاده مي شود.

در آغاز هزاره سوم، موضوع بحران انرژی و افزايش روز افزون قيمت حامل هاي انرژي، بحث بهبود راندمان و كاهش مصرف انرژي در لوازم خانگي بسيار ضروري بوده و آسانسور به عنوان یکی از پرمصرف ترین منابع انرژی در ساختمان نيز از اين امر مستثني نمي باشد. فناوري هايي كه تا كنون جهت جلوگيري از اتلاف انرژي در آسانسورها بكار گرفته شده بعنوان يك دستاورد بسيار پر ارزش و گران قيمت مطرح بوده است.

با توجه به تعداد بسيار زیاد آسانسور در جهان، پتانسيل بسيار بزرگي براي ذخيره انرژي وجود دارد كه مي توان با مديريت صحيح و پيدا نمودن راه حل های مناسب و ارزان قيمت، اين انرژي قابل بازيافت را كه تا كنون در يك فرآيند يك طرفه به وسيله مقاومت هاي خاصی به حرارت تبديل شده و از بين مي رفته را در قالب يك تكنولوژی جديد و مقرون به صرفه به بازار رقابتي عرضه نمود.

با وجود ساخت برج‌ها و آسمانخراش‌های بسیار بلند، محدودیت آسانسورهای موجود برای پیمودن مسافت یکی از اصلی‌ترین چالش‌های برج سازان محسوب می‌شود.

آسانسورهای موجود با استفاده از کابل‌های فولادی نمی‌توانند تا ارتفاع بیش از 500 متر بالا بروند و با افزایش ارتفاع، وزن کابل‌های مورد استفاده نیز افزایش پیدا می‌کند.

در حال حاضر در معدود آسمانخراش‌های با ارتفاع بیش از 500 متر، مسافران باید پس از رسیدن به طبقات خاصی، خط را عوض کرده و از آسانسور جدیدی برای رفتن به طبقات بالاتر استفاده کنند.

محققان شرکت فنلاندی Kone از نسل جدید آسانسور در لندن رونمایی کردند که در آن از ماده جدید بسیار سبک UltraRope استفاده شده است.

کابل این آسانسور به شکل روبان یا نوار مانند طراحی شده و متشکل از یک هسته فیبر کربنی است که درون یک پوشش پلاستیکی با اصطکاک بالا پوشش داده شده است.

استفاده از ماده جدید UltraRope در آسانسور یک برج 500 متری در مقایسه با آسانسور مجهز به کابل فولادی معمولی، زمان حرکت را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

استفاده از این ماده در آسانسورهای کوچک‌تر نیز می‌تواند باعث صرفه جویی قابل ملاحظه مصرف انرژی شود؛ بطور مثال در یک برج 500 متری تا 15 درصد و در یک آسمانخراش 800 متری تا 45 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.

همچنین قدرت و استحکام ماده UltraRope دو برابر فولاد بوده و به روغنکاری نیز نیاز ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *