برای آنکه بدانیم یوک آسانسور چیست باید به شرح وظایف این قطعه مهم در فعالیت آسانسور بپردازیم. این قطعه در واقع یک فریم یا قابی صاف با لبه هایی اریب می باشد که به جهت نگهداری کابین در بخش تحتانی اتاقک تعبیه شده و اتاقک آسانسور به طور کامل در این فریم جای می گیرد. قطعات دیگری چون کفشک ها، سیم بکسل و همچنین ترمز های ایمنی نیز به این قطعه اتصال می یابند. این قطعه را از فلز مرغوب و مقاوم می سازند چرا که در تضمین ایمنی آسانسور نقش بسزایی دارد.

یوک آسانسور رابطی دوطرفه بین تابلو فرمان و اتاقک آسانسور است که مرتب به همراه کابین، طبقات را طی می کند و نقش خود را با برقراری ارتباط بین اتاقک و مدار کنترل ایفا می ‌نماید.

یوک آسانسور چیست، آشنایی بیشتر

پس از آنکه به شرح یوک آسانسور چیست پرداختیم، حال زمان آن فرا رسیده تا درباره اجزا و جای گیری این قطعه حیاتی صحبت کنیم.
همانطور که در ابتدای مقاله به شکل جزئی به آن اشاره شد یوک آسانسور در بخش تحتانی کابین( اتاقک) جای گیری می شود. اتاقک آسانسور همان کابینی است که مسافر و یا بار درون آن قرار می گیرند و با توجه به فرمان صادره طبقات را طی می نمایند.

اتاقک از سه پارت اصلی ایجاد شده است

_ فریم یا قاب : این فریم خود به چند بخش، یوک پایین و یوک بالا تفکیک می گردد.
_ سکو : بخش تحتانی کابین که مسافر و یا بار بر روی آن قرار می گیرد.
_ دیواره های کابین : نقش محافظتی را بازی می‌کنند. در بخش جلویی درب آسانسور نصب می شود و از برخورد سرنشین با دیواره چاهک پیشگیری می کند.

یوک آسانسور چیست و نوع انتخاب این قطعه به چه صورت است

یوک های استفاده شده در انواع مختلفی از طرح ها و مدل ها قابل دسترسی می باشند که اغلب بر اساس نحوه جایگیری درب ورود، میزان ظرفیت اتاقک و همچنین نوع آسانسور برگزیده می شوند.
در برخی از انواع آسانسورهای کششی سیم بکسل به شکل مستقیم به شاسی اتصال می یابد و یا ممکن است پس از پیچش به دور فلکه هرزگرد بر روی یا زیر اتاقک (یوک) اتصال یابد و بدین شکل با کابین ارتباط برقرار می کند.
قطعه دیگری به نام کفشک های غلطکی در چهار گوشه اتاقک بر روی یوک های پایین و بالا جایگیری می‌شوند که نقش آنها هدایت اتاقک در حین حرکت در طول مسیر ریل ها است.

یوک آسانسور چیست و چگونه نصب می گردد

همانطور که تا به اینجای متن به آن اشاره شد به علت نقش مهم یوک، می توان آن را به عنوان یکی از قطعات حیاتی در تامین ایمنی کابین نام برد. پس با این تفاسیر نصب این قطعه از حساسیت بالایی برخوردار است و می بایست تمامی استانداردهای لازم در حین نصب رعایت گردد.
_ به جهت جایگیری این قطعه، در ابتدا بخش تحتانی ( یوک پایین) را به واسطه داربست و یا هر ابزار فیکس کننده ایمن دیگری ثابت نگه میداریم و سپس چارچوب‌ و ستون های دو طرف ( راست و چپ) را در محل مورد نظر قرار می دهیم. در این حین باید دقت داشت تا در این زمان ضمن اتصال به ستون ها آنها را به ریل های هدایت کننده اتاقک نیز وصل نماییم (این اتصال توسط بست فلزی یا سیم صورت می پذیرد) و علت آن این است که در حین جایگیری اتاقک اجزا از محل خود خارج نگردند.
_ در مرحله بعد اتاقک نیمه سوار شده به داخل چاه آسانسور برده می شود.
_ گاهی ممکن است به دلیل کوچک بودن سایز درب ورودی ساختمان، تکنسین مجبور به جدا کردن قطعات اتاقک و یوک گردد. در این زمان می بایست حتما قطعات را به ترتیب و پشت سر هم جای دهد، در ابتدا بخش تحتانی یا کف کابین را قرار می دهند و بعد دیواره پشتی و چپ و راست و بعد سقف را متصل می نمایند و در آخر نیز بخش پیشانی کابین فیکس می گردد.
_ البته این پروسه اصلاً پیشنهاد نمی شود چرا که با جدا کردن و سوار کردن مجدد تکه ها، ممکن است کابین از وضعیت تعادل خارج گردد و در طی فشار و تنش های وارده با گذر زمان تکه ها از یکدیگر جدا شوند.
_ پس از داخل شدن اتاقک به درون چاهک آسانسور می بایست قسمت یوک بالا وصل شود و سپس لاستیک های ضد لرزش به شکل موقتی تا هنگام تعبیه کفشک ها نصب و استفاده می گردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *