پیشروان صنعت آسانسور به تحقیق و توسعه و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و خلاقانه در دنیای آسانسور ادامه می‌دهند. هدف این غول‌های صنعت آسانسور ایجاد تجربه‌های کاربری ساده، خلاقانه و مدرن است و هریک تلاش می‌کنند که از دیگری پیشی بگیرند. در این مقاله پنج مورد از این خلاقیت‌ها را معرفی می‌کنیم.
آینه جادویی کابین‌های آسانسور

گروه LU-VE همراه با شرکت TGD پروژه‌ای با نام GATEWAY را راه‌اندازی کرده‌اند. گیت‌وی یک آینه جادویی با فناوری اینترنت اشیاست که می‌توان آن را بر آینه‌های کابین آسانسور نصب کرد. این محصول می‌تواند آینه داخلی آسانسور را به یک صفحه‌نمایش اینترنتی لمسی کاملا تعاملی تبدیل کند. در مقایسه با صفحه‌نمایش‌های معمولی ویدیویی اطلاعرسان، آینه جادویی کاربردهای مختلفی دارد:

صفحه‌نمایش ویدئویی لمسی
ارتباطات و علایم دیجیتال
تبلیغات و ارتباطات: پروازهای شرکت‌های هواپیمایی، اطلاعات تبلیغاتی بازارهای خرید
خدمات اورژانس ازطریق دوربین‌های کوچک اضافی
پشتیبانی، خدماترسانی و نگهداری با استفاده از ارتباطات صوتی/تصویری بین HQ و پرسنل نگهداری در محل

این سیستم بسیار سبک و نازک است و تاثیر چندانی بر وزن و فضای کابین آسانسور ندارد.

Gateway در 22 می 2018 در برلین آلمان در گنکره بین‌المللی فناوری‌های انتقال عمودی رونمایی شد.
بالابرهای پله‌ای AI-Sus

بالابرهای پله‌ای یک وسیله حمل‌ونقل است که مثل یک سکوی متحرک موازی با سطح پله‌ها افراد را بین طبقات یک ساختمان جابه‌جا می‌کند. این دستگاه دارای یک سکو موتوری است که توسط کابل‌هایی به‌طور افقی حرکت می‌کنند.

بالانوردهای پله‌ای را می‌توان در ساختمان‌ها نصب و استفاده کرد. نیاز به هیچ ساخت‌وسازی برای ساختمان فعلی وجود ندارد. نیازی به ساختن شفت یا کندن زیر زمین برای قرار دادن موتورها و اجزا نیست. فقط بر روی محل پله‌ها نصب می‌شود. از بالانوردهای پله‌ای می‌توان به‌جای آسانسورها و پله‌برقی‌های موجود در بازار استفاده کرد. همه‌جا می‌توان آنها را نصب کرد و بهترین جا برای آنها پله‌هاست. اما در منازل، مراکز خرید و هتل‌ها، برج‌های اداری و بر بالای پل و بر فراز پله‌ها، در هر جایی، می‌توان از آن استفاده کرد.
برج تست تحقیقات آسانسور ThyssenKrupp

برج تست 248 متری (31 طبقه) تایسن‌کراپ بلندترین برج تست در جهان است و نماد قدرت این شرکت در تحقیقات و توسعه در حوزه آسانسور و جایگاه این شرکت در ابتکارات صنعت آسانسور است. سرمایه‌گذاری بر این برج جدید تست حدود 810 میلیون یورو است.

این برج تست که 13 شفت دارد را می‌توان برای تست مفاهیم جدید و محصولات ابتکاری مانند آسانسوری که قادر به پیمودن 18 متر در ثانیه است و همین‌طور اولین سیستم آسانسور بدون طناب دنیا به‌کار برد. برای آزمون‌های پایداری تحت معیارهای ایمنی سختگیرانه، این برج دارای یک (AMD (Active Mass Damper است که می‌تواند لرزش برج را هنگام تغییرات آب‌وهوایی کاهش بدهد، یا تغییرات زیست‌محیطی مانند زمین‌لرزه و طوفان‌ها را شبیه‌سازی کند. ThyssenKrupp در آلمان –جایی‌که دفتر مرکزی‌اش در آن قرار دارد- نیز یک برج تست دارد.

جای تعجب ندارد که چین، که یکی از سریع‌ترین و محبوب‌ترین کشورهای جهان است، بزرگ‌ترین بازار ThyssenKrupp در آسیا باشد. 17.8درصد از فروش آسانسورهای ThyssenKrupp در سال مالی گذشته در چین بوده است. شرکت آسانسور ThyssenKrupp با تمرکز بر شهری‌سازی و تبدیل شهرها به بهترین مکان برای زندگی، به سرمایه‌گذاری‌اش در بازار چین ادامه می‌دهد و بازار آسانسور مهم‌ترین تمرکز آن برای سرمایه‌گذاری است.
سیستم کنترل مقصد KONE Polaris

آسانسور، از این جهت که مانند قطار افراد را سوار می‌کند و در هر توقف‌گاه عده‌ای را پیاده می‌کند، به قطار شباهت دارد. اما اگر مثل یک اتوموبیل لیموزین شما را با آرامش و به سرعت به مقصد برساند چطور؟

KONE همین ایده را با ساختن یک یک سیستم کنترل مقصد برای آسانسورهای خود متجلی کرده است. این ایده می‌تواند حمل‌ونقل عمومی را در ساختمان‌های مسکونی، ادارات، هتل‌ها و مجتمع‌های تجاری آسان کند. KONE Polaris که طراحی بصری منعطف و گسترده‌ای دارد، می‌تواند شخصی‌سازی و امنیت را برای مسافران به‌ارمغان بیاورد و تاثیر خوبی بر شکل و ظاهر کل ساختمان داشته باشد.

هدف KONE Polaris در همه‌جا –ساختمان‌های اداری، هتل‌ها یا مجتمع‌های مسکونی – یکسان است:

 افزایش کارایی برای صاحبان ساختمان
 بهبود راحتی و کاهش زمان سفر برای مسافران
 افزایش امنیت و خیال راحت برای ساکنان

KONE Polaris با استفاده از هوش مصنوعی جریان ترافیک را پیش‌بینی می‌کند و یاد می‌گیرد. وقتی که ترافیک به‌شدت تغییر می‌کند، سیستم کنترلی الگوهای ترافیکی را تغییر می‌دهد و برنامه روتین را طبق آن بهینه می‌کند.

سیستم‌های کنترلی معمول به گونه‌ای هستند که مسافران باید در جمعیت منتظر بمانند تا به اولین آسانسور برسد و سعی کنند که دکمه موردنظر را بزنند تا بعد از سایر توقف‌ها به طبقه موردنظر برسند. اما با استفاده از سیستم KONE Polaris مسافران مقصد خود را انتخاب نمی‌کنند و به آسانسوری که مناسب آنهاست، با کمترین تعداد مسافران و طبقات موردنظر هدایت می‌کند. به دلیل اینکه آسانسور مناسبی برای مسافر تعیین می‌شود، نقل‌وانتقال آرام و به‌ترتیب انجام می‌شود.
ویلچرهای نامرئی

ویلچرهای نامرئی Sesame به حفظ یکپارچی معماری ساختمان کمک می‌کنند. این ویلچرهای نامرئی خصوصاً برای ساختمان‌های تاریخی یا خاص کاربرد دارند. این بالابر گیره‌های منحصربه‌فردی برای جلوگیری از حرکت چرخ‌های ویلچر -وقتی که روی سکو قرار می‌گیرد -دارند.

وقتی که کاربری دکمه بالابر را می‌زند، محفظه‌ای که ویلچر را می‌گیرد، حدود 100 میلی‌متر بالاتر از خود آسانسور قرار می‌گیرد. به این ترتیب، ویلچر مستحکم و مانع لیز خوردن روی سکو حین حرکت می‌شود. کاربران صددرصد احساس امنیت می‌کنند. نکته جالب این بالابرها این است که در انطباق با ساختمان طراحی می‌شوند و طراحی ساختمان و بافت معماری آن را از حالت یکپارچگی خارج نمی‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *