مکانیزم آسانسورهای هیدرولیکی بدین شکل است که جابجایی کابین به واسطه فشار از سوی پمپ های تعبیه شده انجام میگیرد. این سیستم ها از سه قسمت اصلی ایجاد شده اند که شامل این موارد می شود :
- منبع روغن
- پمپ اصلی که به واسطه موتور برقی فعالیت دارد
- دریچه قرار گرفته بین سیلندر و منبع روغن
روغن هیدرولیک به واسطه پیستون از منبع به سیلندر هدایت می گردد، مادامی که دریچه در سیستم باز باشد روغن به آسانی به نقطه اولیه خود باز می گردد و چنانچه دریچه در حالت بسته قرار گرفته باشد روغن با فشار به سمت سیلندر انتقال می یابد. در حینی که روغن در سیلندر ها انباشته شود، فشار وارده به پیستون ها انتقال می یابد و در نهایت اتاقک آسانسور به سمت بالا جابجا میشود و سپس زمانی که آسانسور به طبقه انتخابی نزدیک می شود، جعبه فرمان دستوری را به موتور الکتریکی ارسال میکند تا پمپ فعالیت خود را به شکل آهسته متوقف نماید.
چنانچه مسافر طبقه پایین تری را انتخاب کند، و آسانسور به قصد جابجایی به طبقات پایین شروع به فعالیت کند فرمان صادره از جعبه کنترل سبب باز شدن دریچه میشود، در این هنگام به علت نیروی جاذبه و سنگینی اتاقک (حاوی مسافر یا بار) پیستون سیلندر واجد روغن، تحت فشار قرار می گیرد تا روغن به محل اولیه ( منبع) بازگردد و هر زمانی که آسانسور به طبقه مورد نظر ( پایین تر) برسد و در آن طبقه توقف کامل داشته باشد مجدداً سیستم فرمان دستور به بسته شدن دریچه خواهد داد.
مکانیزم عمل این سیستم آسان است اما در کنار سادگی شامل مزایا و معایبی نیز می شود.
یکی از مزیت های خوب این قبیل سیستم ها این می باشد که حتی توسط نیروی کم پمپ هم میتوان قدرت بالایی تولید کرد که سبب جابجایی آسانسور گردد.
اما از معایب این سیستم ها می توان به این موارد اشاره کرد که برای ساختمان هایی با ارتفاع های زیاد ( طبقات بیشتر) مناسب نیستند چرا که در چنین حالت هایی نیاز به پیستون بسیار بلند است. بعلاوه در این سیستم ها امکان ذخیره انرژی پتانسیل نیز وجود ندارد.
اما در سیستم آسانسور های کششی این مشکل ها رفته شده است که حال به شرح این سیستم خواهیم پرداخت.
مکانیزم آسانسورهای هیدرولیک
مکانیزم آسانسورهایکششی (کابلی)
همانطور که از اسم این آسانسورها پیداست توسط یک سری طناب کابل مانند فعالیت دارند. این طناب ها از یک سو به دور چرخ قرقره ای که به موتور برقی وصل است تابیده شده اند و از سمت دیگر نیز به یک وزن تعادل اتصال دارند.
مکانیزم آسانسور های طنابی به این شکل است که وقتی قرقره آغاز به فعالیت میکند طناب را در یک جهت به دور خود می چرخاند و در این حال آسانسور بالا میرود و زمانی که به جهت عکس بچرخد طناب باز شده و آسانسور به سمت پایین هدایت می شود. در اغلب این آسانسورها سیستم مدیریت، موتور و غیره در بالاترین طبقه ساختمان جای می گیرند.
اندازه وزن تعادل چیزی حدود ۴۰ درصد وزن کلی آسانسور می باشد یعنی به عبارتی زمانی که آسانسور به ۴۰ درصد گنجایش خود برسد، آسانسور و وزنه تعادل به شکل برابر و متعادل خواهند رسید، علت چنین حالی در سیستم، ذخیره انرژی است. در چنین مکانیزمی برای انتقال اتاقک، در هر دو سمت طناب، قرقره نیازمند توان پایین تری برای جابجایی آسانسور خواهد بود.
در هر دو سمت اتاقک و وزن ایجاد کننده تعادل، دو رشته ریل دندانه ای تعبیه شده است که علت حضور آنها پیشگیری از حرکت پاندولی کابین یا وزنه تعادل است، به علاوه در مواقع اضطراری به علت وجود این ریل ها آسانسور میتوانند اتاقک را به طور کامل متوقف کند و از سقوط کابین پیشگیری خواهد شد.
مکانیزم آسانسورهای کششی
مکانیزم آسانسور و چگونگی ایجاد ایمنی
در سیستم آسانسورهای طنابی یا کششی امکان سقوط اتاقک صفر است چرا که در این قبیل آسانسورها، کابل های استفاده شده چندین رشته تابیده شده از جنس فولاد هستند و حتی اگر بنا به هر علتی یکی از طناب ها پاره شود سایر کابل ها فعالیت را بدون نقص ادامه می دهند.
مکانیزم آسانسور های کششی به شکلی است که چنانچه آسانسور به شکل ناگهانی شروع به جابجایی کند مرکز مدیریت مکانیکی در چرخ قرقره به شکل اتوماتیک آسانسور را از حرکت باز میدارد و اگر سرعت حرکت آسانسور از میزان استاندارد و تنظیم شده فراتر رود( در هنگام سقوط) لنگر های تعبیه شده در سیستم مدیریت مکانیکی به علت قابلیت گریز از مرکز، تغییر حالت داده و با درگیر شدن در چرخ دنده ها، سبب متوقف شدن آسانسور می گردند.
مکانیزم ایمنی آسانسور کششی
بدون دیدگاه