سنسورهای آسانسور
مهمترین موضوع در آسانسور ها، امنیت است. وجود سنسور های مختلف در آسانسور سبب مشخص نمودن وضعیت کابین آسانسور شده که یکی از مهمترین آنها سنسور ورود و خروج می باشد. وجود این سنسور به جهت حفظ امنیت مسافرین در تمامی آسانسور ها الزامی است. چرا که از بسته شدن خودکار درب آسانسور تا هنگام استقرار کامل مسافرین جلوگیری کرده و در حفظ امنیت مسافرین نقش ساده اما مهمی را ایفا می کند. این سنسور ها را چشم الکترونیکی یا فتوسل می نامند. فتوسل چشمی یکی از بهترین چشم های الکترونیکی است که در آسانسور کاربرد فراوان دارد.

فتوسل یا چشم الکترونیکی نقطه ای
فتوسل یا چشم الکترونیکی یکی از قطعات مهم ایمنی آسانسور به حساب می آید. هنگامی‌ که از ایمنی آسانسور صحبت می‌شود یکی از بخش‌های مهم آن وجود سنسورهای مختلف جهت مشخص کردن وضعیت کابین آسانسور می باشد. می‌توان گفت مهم‌ترین سنسور ورود و خروج که تقریباً در هر آسانسوری تعبیه می‌شود فتوسل یا چشم الکترونیکی می باشد. فتوسل وظیفه ساده اما مهمی را بر عهده دارد. این قطعه ایمنی در آسانسورهای مسکونی وظیفه تشخیص هر نوع مانع اعم از انسان و اشیای متحرک و در انواع آسانسورهای بزرگ‌تر، مثل موتورسیکلت و خودرو را بر عهده دارد، و در صورت وجود مانع در مقابل آن فرمان بسته شدن در آسانسور ارسال نمی‌شود و به این صورت می‌تواند به حفظ ایمنی مسافران هنگام بسته شدن خودکار درب آسانسور تا زمان استقرار آن‌ها کمک کند.

فتوسل های نقطه ای عملکرد ساده‌ای دارند، به‌طور معمول یک فرستنده در یک‌ طرف درب آسانسور قرار دارد و سیگنال خود را که اغلب نوری است به سمت گیرنده ارسال می‌کند، حال اگر شیئی مانع رسیدن این سیگنال به گیرنده شود فرمان بسته شدن درب آسانسور به مدار اصلی صادر نمی‌شود و آسانسور حرکت نخواهد کرد. و به‌ واسطه اینکه فقط یک نقطه خاص را تحت پوشش قرار می‌دهند (تقریباً از وسط درب آسانسور به پایین) قیمت پایینی دارند.

در آسانسور قطعات الکترونیکی مختلفی وجود دارد که به طور هماهنگ در کنار هم وضعیت های مختلف کابین را مشخص نموده و در نهایت باعث امنیت بیشتر در آسانسور می شوند. همانطور که گفته شد، یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی آسانسور فتوسل یا چشم الکترونیکی است که معمولا در کناره های درب آسانسور نصب می شود. فتوسل آسانسور در دو نوع چشمی (نقطه ای) و پرده ای طراحی و ساخته شده اند. با وجود فتوسل ها عمل ورود و خروج از کابین به راحتی و بدون ترس از بسته شدن خودکار درب انجام می شود.

سنسور چشمی آسانسور
سنسور چشمی آسانسور دارای یک فرستنده و گیرنده است. که در دو طرف درب آسانسور نصب شده اند. که با یک کابل به سقف کابین متصل اند. دیود های کنترلر کار انتقال و دریافت پرتوهای نوری را بر عهده دارند سنسور چشمی آسانسور قابلیت تشخیص موانع در مسیر ورودی کابین را دارد و در صورت مشاهده هرگونه مانعی از بسته شدن درب آسانسور و حرکت کابین جلوگیری میکند. در واقع وظیفه این سنسور ها باز نگه داشتن درب آسانسور هنگام عبور مسافرین به داخل یا خارج از آسانسور را دارند. سنسور نقطه ای آسانسور به صورت یک نقطه یا به عنوان یک سنسور خطی ، فقط در یک خط پوشش دهی دارد.این به این معنی است که تا زمانی که شما از دقیقا از جلوی خط سنسور آسانسور عبور نکنید ، نمیتوانید مانع بسته شدن درب آسانسور بشوید. بدلیل اینکه ارسال شعاع نوری تنها از یک نقطه صورت می گیرد، باید برای جلوگیری از بسته شدن درب باید دقیقا در برابر خط سنسور قرار گرفت واین موضوع موجب کاهش دقت در کنترل خواهد شد. سنسور چشمی آسانسور یا سنسور نقطه ای آسانسور شامل یک پاور و دو سیمی است که روی آنها لیزر کار گذاشته شده است و در دو طرف درب قرار گیرند لازم به ذکر که قیمت سنسور چشمی آسانسور یا سنسور نقطه ای آسانسور نسبت به سنسور پرده ای آسانسور کمتر است.

با توجه به افزایش روزافزون استفاده از آسانسور در بسیاری از ساختمان‌ها ایمنی در این نوع لوازم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. متخصصان این حوزه با تاکید بر این نکته که مسافران این نوع بالابرها شامل افراد متعددی که با شرایط سنی مختلف هستند کیفیت محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. سنسور چشمی آسانسور جهت حفاظت از مسافران درون آسانسور در هنگام باز و بسته شدن درب اتوماتیک کابین آسانسور طراحی گردیده‌است.

سنسور چشمی آسانسور
تاثیر سنسور چشمی آسانسور بر امنیت آسانسور
همانطور که می‌دانیم امروزه بسیاری از لوازم جهت راحتی و آسایش افراد ساخته شده‌است. با وجود ساخت آسمانخراش‌ها و برج‌های ساخته شده در همه نقاط دنیا استفاده از انواع تکنولوژی امری عادی به نظر می‌رسد. در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از آسانسور امری عادی و شامل استفاده روزمره به‌حساب می‌آید. امروزه افراد بسیاری هستند که از طرفداران این لوازم به‌شمار می‌روند. یکی از این لوازم آسانسور است. آسانسور به‌نوعی شامل مجموعه‌ای از تجهیزات حمل و نقل است که در بسیاری از ساختمانهای مسکونی، تجاری، ادارات، بیمارستان‌ها و … است. آسانسور نوعی بالابر است که به صورت عمودی بین طبقات به‌صورت رفت و برگشتی طبقات را می‌پیماید.

سنسورهای درب (گاهی اوقات به عنوان پرتو فوتوالکتریک یا مادون قرمز ، لبه های درب ایمنی برقی ، ردیاب درب ، لبه های مجاورت الکتریکی یا دوربان برقی شناخته می شود) وسیله ای در آسانسور است که مسافر یا شیء را در درگاه ردیابی می کند که مانع از بسته شدن درب ها می شود. اگر شخص یا شیء در ورودی را مسدود کند و سنسورها شخص یا شی را تشخیص دهند ، در باز می ماند و تا زمانی که شخص از آنجا دور نشود یا آن شی از درب خارج نشود ، بسته نمی شود. در بعضی از سنسورهای درب، در داخل سنسورها لامپ های روشنایی LED وجود دارد که نشان دهنده حرکت درب است، معمولاً برای باز کردن درب ها سبز و چشمک زن قرمز برای بسته شدن درب. برخی از سنسورهای درب استفاده شده . سنسورهای درب همچنین می توانند یک شی یا مانع مسدود کننده درب را تشخیص دهند.

برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده‌است که هنگام ورود به آسانسور درب آن بسته شده‌باشد. استرس ناشی از این اتفاق ممکن است سالیان سال در ذهن انسان باقی بماند و چه بسا بسیاری از افراد ترس ناشی از آسانسور را همیشه با خود داشته باشند. مراکز فروش این نوع محصولات وظیفه دارند بهترین اجناس با قابلیت‌های آن را به مصرف‌کننده معرفی نموده تا ایشان از برندهای موجود در بازار بهترین کیفیت را انتخاب نماید.

فتوسل ها چگونه کار می کنند؟
در واقع کارکرد آنها بسیار ساده و در عین حال مهم می باشد . این قطعات در قسمت ورودی و معمولا در یک طرف درب آسانسور قرار می گیرند و سیگنالهای نوری خود را به گیرنده ارسال می کنند. زمانی که وجود داشته باشد، توسط این سنسور ها تشخیص داده شده و سیگنال به گیرنده ارسال نمی شود . درنتیجه با صادر نشدن فرمان بسته شدن درب آسانسور، فتوسل از مسافرین محافظت می کند .

انواع فتوسل آسانسور
فتوسل ها در انواع مختلفی ساخته می شوند و با توجه به کارکرد آسانسور مورد نظر روی آن نصب خواهند شد . آشنایی دقیق با این محصول شما را خرید فتوسل آسانسور و نصب آن یاری می کند.

مدل اول : فتوسل نقطه ای یا چشمی
فتوسل چشمی آسانسور یا نقطه ای در بخش کناری درب آسانسور قرار می گیرند. این سنسور ها سیگنال را به شکل یک نقطه به گیرنده ارسال می کنند و به همین دلیل است که به آنها نقطه ای گفته می شود. محل نصب این فتوسل ها در ارتفاع 50 تا 70 سانتی متر از سطح زمین در نظر گرفته می شود.

این قطعات تنها یک نقطه ی خاص را پشتیبانی می کنند. معمولا این بخش از وسط تا پایین آسانسور است. قیمت این فتوسل ها پایین تر از نوع دیگرشان است. البته قیمت بیشتر به معنای این است که قطعات به کار رفته در این بخش کمتر هستند و به همین دلیل تولید آن هزینه ی کم تری بر می دارد، به همین منوال هنگام فروش فتوسل آسانسور نیز این هزینه پایین تر خواهد بود. بهتر است با توجه به نیاز خود و کارکردی که برای آن در نظر دارید، دست به انتخاب بزنید. پیش از خرید ابتدا با بک متخصص صحبت کنید تا شما را در این مورد راهنمایی کند.

از اجزاء این نوع فتوسل از جمله می توان به منبع تغذیه ، سیم ، مدار فتوسل آسانسور، لیزر و قطعاتی که برای فرستادن یک سیگنال از سمت فرستنده یکطرفه درب آسانسور به سمت دیگر آن لازم هستند، اشاره کرد.

مدل دوم : فتوسل پرده ای
فتوسل پرده ای اسانسور مانند فتوسل نقطه ای کار می کنند و عملکردشان شبیه به هم می باشد. چیزی که این دو را از هم متمایز می کند نقاط تحت پوشش هریک است. همانطور که پیش تر نیز به این موضوع اشاره شد؛ فتوسل های نقطه ‌ای تنها یک نقطه را تشخیص می دهند اما فتوسل پرده ای قادر به تشخیص و تحت پوشش گرفتن چندین نقطه است و بصورت کامل تمام سطح درب آسانسور را پوشش می دهد.

در واقع فتوسل پرده ای تقریباً تمام سطح ورودی درب آسانسور را بررسی می کند و به همین دلیل به آن پرده نوری آسانسور نیز گفته می‌شود. در صورت تشخیص شئ کوچک نیز درب آسانسور بسته نخواهد شد و این یعنی دقت و امنیت در بالاترین سطح ممکن تامین می‌شود.

به دلیل کنترل بالا و امنیت بیشتر در مواقع بسیاری از فتوسل های پرده ای استفاده می کنند. محل نصب فتوسل پرده ای بین لته های درد و بدنه کابین است. به همین دلیل است که این قطعه دارای قطری حداکثر ۸ میلیمتر می‌باشد. فتوسل های پرده ای در دو نوع متحرک و ثابت تولید شده و بیشتر از نوع ثابت آن استفاده می شود .

فتوسل های پرده ای گیرنده ها و فرستنده های بیشتری نسبت به نوع نقطه ای دارند. به همین دلیل قیمت آن ها بیشتر می باشد. از قطعات این سنسور می‌توان به مبانی و تغذیه ، میله های آهنی، فرستنده ها و دیگر اجزا مورد نیاز اشاره کرد. سیم کشی فتوسل آسانسور نیز بسیار مهم است و اگر به درستی انجام نشود، کارکرد کلی آن زیر سوال خواهد رفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *