موتورخانه آسانسور و شرایط آن :
سیستم محرکه و تجهیزات برقی و الکترونیکی مربوط به آسانسور باید در اطاق ویژه ای با دیوارهای محکم و دارای سقف و درب و پنجره و تهویه مناسب قرار داده شود .
از موتورخانه آسانسور نباید به جز برای آسانسور استفاده دیگری نمود ـ عبور کابلها ـ کانالهای تهویه و کانالهای دود و یا ملزوماتی غیر از آنچه مورد استفاده آسانسور است مجاز نمی باشد.
تردد به موتورخانه;تحت هر شرایطی با ایمنی کافی و بدون نیاز به داخل شدن در محوطه های خصوصی فراهم باشد .
راههای دسترسی به موتورخانه و خود ورودی ها باید حداقل 180; cm ارتفاع داشته باشند .
به طور کلی بهتر است دسترسی اشخاص به موتورخانه ترجیحاً از طریق پله انجام شود . چنانچه امکان نصب راه پله نباشد استفاده از نردبان مناسب تحت شرایط ذیل ضروری می باشد :
الف ) در معرض خطر لغزش و واژگون شدن نباشد .
ب ) در مواقع قرار گرفتن در محل زاویه ای بین 70 و 76 درجه با افق داشته باشند ـ مگر اینکه بصورت ثابت بوده و ارتفاعشان از 5/1 متر کمتر باشد .
ج ) باید منحصراً به منظور چنین استفاده ای بوده و همواره در مجاورت محل دسترسی نگهداری شوند . پیش بینی های لازم به این منظور ضروری می باشد .
چ ) نزدیک به انتهای نردبان باید یک یا چند دستگیره که به سهولت قابل دسترسی باشند قرار داشته باشد .
هـ ) پیش بینی نقاط اتصال نردبان قبل از گذاشتن آن باید صورت گیرد .
خ ) ترجیحاً دو طرف نردبان لبه ای به ارتفاع حداقل 30;cm بصورت حایل وجود داشته باشد .
د ) موتورخانه ها باید به شکلی ساخته شوند که به اندازه کافی در برابر بار و نیروهائی که به طور معمول در معرض آن قرار دارند ، مقاوم باشند و از مواد با دوامی که تولید گرد و غبار نکنند باشند .
ذ ) کف موتورخانه باید از مواد غیر لغزنده ساخته شده باشد .
ر ) در محلهای خاص دیوارها و کف و سقف موتورخانه باید صداهای ناشی از عمل آسانسور را جذب نماید .
ابعاد موتورخانه باید اجازه دسترسی آسان به تجهیزات داخل آن را بدهد و رعایت موارد ذیل ضروری است :
الف ) فاصله جلوی تابلوهای کنترل و کابینت ها حداقل 7/0 متر کمتر نباشد .
ب ) فضای مناسب به منظور سرویس و بازدید قسمت های متحرک حداقل 6/0 متر کمتر نباشد.
ج ) در محلهای تردد و کارکردن ارتفاع ناحیه باز نباید کمتر از 8/1 متر کمتر باشد .
د ) فاصله عمودی از روی اجزاء متحرک موتورگیربکس تا سقف موتورخانه نباید کمتر از 4/0 متر باشد .
هـ ) در صورتیکه کف موتورخانه با محل استقرار موتورگیربکس اختلاف سطح دارد پیش بینی پله با نرده حفاظ ضروری است .
اگر مسیر تردد موتورخانه دارای راه پله مناسب می باشد باید درب موتورخانه آسانسور به ابعاد 1.8 * 0.8 متر باشد و;بازشو درب به طرف داخل نباشد و ترجیحاً گریل دار باشد.
چنانچه درب ورودی موتورخانه غیرعادی و از کف موتورخانه باز می شود باید ابعاد مفید دریچه ورودی حداقل 0.8 * 1 متر بوده و مجهز به مکانیزم متعادل کننده باشد .برای سهولت در بازکردن درب موتورخانه ، دریچه باید دارای نیروی متعادل ساز باشد.در کلیه دریچه های دسترسی باید در هر قسمت از سطح درب ، در مقابل نیروی عمودی 2000 N بدون ایجاد تغییر شکل دائمی ، مقاوم باشد .
دریچه ها باید مجهز به قفل هائی باشد که دارای یک کلید بوده و از;درون بدون استفاده از کلید باز شود.
دریچه نباید به سمت پائین باز شود ، مگر آنکه به نردبانهای جمع شدنی متصل باشد .
در صورت استفاده از لولا در دریچه ها ، باید لولا از نوعی باشد که نتواند از هم جدا شود .موتورخانه باید دارای پنجره به ابعاد حداقل 8/0 * 6/0 متر باشد و روی آن حفاظی از شبکه توری محکم نصب شده باشد .
نصب کپسول آتش نشانی در موتورخانه آسانسور و در محلی مناسب و قابل دسترسی سریع ضروری می باشد .
در موتورخانه آسانسورهائی که بتون سقف چاهک بالاتر از کف موتورخانه قرار می گیرد ایجاد دریچه اضطراری به ابعاد مفید حداقل 5/0 * 5/0 متر ضروری است .
این دریچه باید دارای قفلی باشد که از داخل موتورخانه با کلید باز شود و از داخل چاهک آسانسور بدون نیاز به کلید بتوان آن را باز کرد .
ایجاد قلاب در سقف موتورخانه در محل عمود بر مرکز سقف بتونی چاهک آسانسور بین دو حفره سیم بکسل « با قطر حداقل 18; mm Ø » به صورتی که بتواند معادل وزن 2000kg را تحمل کند .
در موتورخانه هائی که راه ورود به آن از طریق دریچه کف موتورخانه آسانسور می باشد باید در زمانی که دریچه باز است پیش بینی های لازم برای جلوگیری از سقوط افراد و یا اشیاء بعمل آید و لذا نصب نرده به ارتفاع حداقل 8/0 متر در اطراف دریچه ضروری است .
موتورخانه باید تهویه مناسب داشته باشد و بتواند موتورگیربکس ، تابلو فرمان و سایر ملزومات و همینطور کلیدهای برق را به نحو احسن در مقابل گرد و غبار و دوده های مضر و رطوبت محافظت نماید .
هوای مانده سایر قسمتها نباید به داخل موتورخانه کشیده شود .
دمای موتورخانه باید بین 5 + تا 40 + درجه سانتیگراد نگه داشته شود .
موتورخانه آسانسور باید مجهز به روشنائی الکتریکی دائم باشد و حداقل بتواند با شدت 200 لوکس نسبت به کف روشنائی مناسب را تأمین نماید .
نصب کلید قطع و وصل روشنائی در محل ورودی و نزدیک نقطه یا نقاط دسترسی و در ارتفاع مناسب باید انجام شود .
جهت تهویه موتورخانه نصب هواکش با ظرفیت حداقل 250; CFM انجام شود .
کلیه سیم ها و کابلهای مربوط به تجهیزات آسانسور که از کف موتورخانه عبور می کند باید در کانالی که در داخل بتون سقف تعبیه می شود و حداقل عمق آن cm 5 و با عرض حداقل 8 cm باشد قرار گیرند .
جهت عبور سیم کشی و کابلهای مربوط به تجهیزات آسانسور در کف موتورخانه باید شیاری به عمق حداقل 5 cm و عرض حداقل 8 cm در داخل بتون سقف و بر اساس نوع چیدمان موتورگیربکس و گاورنر و تابلو فرمان با نظارت نصاب آسانسور ایجاد گردد . به صورتی که پس از پوشش روی شیار همسطح کف موتورخانه گردد .
در آسانسورهائی که به صورت دوبله و در یک چاهک مشترک نصب می شوند باید جهت جابجائی و حمل لوازم آسانسور اقدام به ایجاد دریچه ای در کف موتورخانه « Trap door » به ابعاد مفید حداقل 0.8 * 0.8 متر نمایند.

زمانیکه عملیات نصب و راه اندازی آسانسور توسط نصاب و براساس آخرین متد و دستورالعمل های استاندارد به پایان می رسد، وظیفه بخش نگهداری و خدمات پس از نصب آسانسور شروع می شود. نقش تکنسین نصاب آسانسور، و همچنین سرویسکار و تعمیرکار در زمان بهره برداری از آسانسور، بسیار پررنگ و تاثیر گذار می باشد. در ادامه نقش تکنسین و نصاب و گروههای سرویس، تعمیر و نگهداری آسانسور را در بهبود بهره وری آسانسور بررسی می کنیم.

چگونگی انتخاب و استخدام این افراد توسط شرکت های فروشنده و نصاب و خدمات آسانسور، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. این شرکتها معمولا به دنبال افرادی هستند که از توان و تجربه بالایی در کار نصب و تعمیرات آسانسور، بهره مند باشند.

(در سالهای گذشته شرکت های مطرحی مانند شرکت ایران شیندلر و…………. نقش اساسی در پرورش و آموزش نصاب آسانسور داشتند و طبق برنامه های آموزشی مداوم و برگزاری دوره های تخصصی داخل و خارج از کشور در بخش طراحی و محاسبات، نصب و کنترل پروژه و….. پرسنل خود را همیشه در فراگیری و آموزش به روز می کردند. ( امروز این مسئولیت به عهده مجریان و متولیان آموزش آکادمیک این صنعت می باشد.)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *