منظور از سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن است؛ هر سیستمی بعد از نصب شدن نیاز به نگهداری و سرویس دارد، و این کار سبب عملکرد بهتر دستگاه و ایمنی آن در حین کار خواهد شد.توجه داشته باشید که خدمات نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد و لازم است به اندازه نصب برای آن وقت صرف شود.

متاسفانه این موضوع پر اهمیت معمولا توسط افراد نادیده گرفته می‌شود و هزینه برای سرویس و نگهداری آسانسور را هزینه‌ی اضافی می‌داند غافل از این موضوع که سرویس ونگهداری آسانسور یکی از مهم‌ترین خدماتی است که در صنعت آسانسور ارائه می‌شود و درست انجام شدن آن توسط افراد مجرب از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است،انجام سرویس و نگهداری آسانسور توسط افراد غیر متخصص و نالایق باعث صدمات جبران‌ناپذیری به آسانسور و افراد می‌شود.

سرویس و نگهداری آسانسور در اصفهان که سرویسی برای راحتی ساکنین مناطق مختلف اصفهان از جمله محله‌های شیخ صدوق، مهرآباد، مرداویج، مشتاق، میرزاطاهر یا چهار باغ بالا در نظر گرفته شده است می تواند احتمال این خطرات را به حداقل برساند و لازم است هر ماه یکبار توسط افراد متخصص صورت گیرد.

همچنین سرویس و نگهداری آسانسور در اصفهان از نظر اقتصادی برای ساکنین شمال، شرق و غرب اصفهان نیز به صرفه خواهد بود؛ زیرا در صورت خرابی یک قطعه و تعویض سریع و به موقع آن سایر قطعات آسیب نخواهند دید و در نتیجه سیستم دچار آسیب‌ های کلی نخواهد شد.

برای مثال توجه کنید اگر سیم‌ های آسانسور و یا سیم بکسل دچار آسیب شده باشد، همین مورد می‌ تواند سبب آسیب به فلک های کششی آسانسور شود، درنهایت نیز امکان پارگی سیم بکسل و سقوط آسانسور نیز وجود دارد و صدمات مالی و جانی زیادی را به فرد وارد می‌کند.

سرویس آسانسور اصفهان

برخی از افراد گمان می‌کنند هزینه سرویس و نگهداری آسانسور غیرضروری و اضافی‌ست و تنها زمان خرابی آسانسور برای تعمیر آسانسور هزینه می‌کنند، آن‌هم از سر ناچاری؛ آنها فقط برای رفع خرابی آسانسور اقدام می‌کنند نه سرویس آسانسور.

ما در این مقاله نشان می‌دهیم که سرویس و نگهداری آسانسور برای شما به‌صرفه‌تر از تعمیرات موردی آسانسور است.
استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور چه پیامدهایی دارد؟

اگر شما از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور استفاده نکنید و تنها در زمان نیاز، آسانسور خود را تعمیر کنید؛ دیگر نیازی به پرداخت حق سرویس به‌صورت ماهیانه ندارید، اما آیا این کار به‌صرفه است؟

همان‌طور که اشاره شد، استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در ظاهر کار، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ماهانه ساختمان می‌شود؛ اما شما باید بدانید که اگر آسانسور شما خراب شود و نیاز به تعمیر آسانسور داشته باشد، به دلیل خرابی‌های پی‌درپی، باید هزینه‌ای بیشتر از یک ماه سرویس و نگهداری آسانسور را برای عیب‌یابی به سرویسکار بدهید؛ چرا که امکان خرابی‌های ناگهانی و طولانی‌مدت آسانسور وجود خواهد داشت. قطعا هیچ‌کسی دوست ندارد که یک‌روز غافلگیر شود و در آسانسور گیر بیفتد!
نگهداری آسانسور اصفهان
خرابی قطعات آسانسور ناشی از عدم سرویس و نگهداری مرتب آسانسور

آیا نبودِ سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور باعث خرابی آسانسور می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ گاهی نقص در یک قسمت کوچک از آسانسور، که با صرف وقت و هزینه بسیار کم قابل حل است، باعث ایجاد خرابی در یکی از قسمت‌های اساسی آسانسور می‌شود و هزینه رفع خرابی آسانسور را چند برابر می‌کند.

عدم سرویس و نگهداری آسانسور به‌صورت دوره‌ای و منظم باعث خرابی قطعات اساسی آسانسور می‌شود. معمولاْ هزینه‌ای که برای تعمیر و جایگزینی این قطعات وجود دارد، بیش از هزینه سرویس دوره‌ای است.

ما در این مقاله به چند مورد از این خراب قطعات، که ناشی از عدم سرویس دوره‌ای هستند، اشاره می‌کنیم.

سرویس و نگهداری آسانسور

خرابی در «رزیستور»های تابلو فرمان باعث خرابی «درایو» تابلو فرمان می‌شود؛ «درایو» یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آسانسور است؛ این در حالی است که چنانچه در سرویس دوره‌ای خرابی رزیستور تشخیص داده شود، هزینة تعویض «رزیستور» می‌باشد.

کم شدن روغن «موتور گیریبکس» که تنها با اضافه کردن روغن در سرویس دوره‌ای می‌توان آن را برطرف کرد، باعث خرد شدن کل «موتور گیریبکس» و از از بین رفتن آن می‌شود. هزینه روغن موتور گیربکس کجا هزینه موتور گیربکس کجا!

تنظیم نبودن «فنر گاورنر» که تنها با یک بازرسی و تنظیم مجدد قابل‌حل است، باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌شود.

کثیف بودن و یا وجود گرد و غبار بر روی «لقمه‌های پاراشوت»-که تنها با تمیز کردن لقمه‌ها به‌صورت منظم در هر بازدید سرویس و نگهداری انجام می‌شود- باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌شود.

بازیینی نکردن «سیم بکسل» موجب می‌شود که افراد متوجه خوردگی «سیم بکسل» نشوند؛ خوردگی «سیم بکسل» باعث لیز خوردن «سیم بکسل» و در نهایت سقوط آسانسور می‌شود که ممکن است باعث از بین رفتن جان عزیزانمان شود.

شاید بگویید این حوادث برای ما پیش نخواهد آمد اما متاسفانه سالانه ما شاهد حوادث آسانسور در سراسر کشور هستم، که با یک بازرسی درست و اصولی قابل پیشگیری بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *