جعبه رویزیون آسانسور (Elevator Revision Box) به عنوان واسطی بین تابلو فرمان آسانسور و تجهیزات الکتریکی کابین آسانسور عمل می‌کند. در درون جعبه رویزیون آسانسور ترمینال‌هایی وجود دارد که این ترمینال‌ها به وسیله سیم و تراول کابل به ترمینال‌های تابلو فرمان آسانسور متصل می‌شوند. محل قرارگیری جعبه رویزیون در سیستم آسانسور، بر روی کابین آسانسور می‌باشد. بیشترین کارایی جعبه رویزیون آسانسور، هنگام تعمیر یا سرویس آسانسور است. مرحله نخست تعمیر یا سرویس آسانسور فعال کردن کلید جعبه رویزیون آسانسور است. در این مقاله کلمان قصد دارد در مورد کارایی جعبه رویزیون آسانسور و انواع مختلف آن مقاله جامع و کاملی را برای علاقه‌مندان به یادگیری سیستم آسانسور ارائه دهد. با کلمان همراه باشید.
کاربرد جعبه رویزیون آسانسور
همانطور که اشاره شد جعبه رویزیون آسانسور به عنوان واسطه‌ای برای برقراری ارتباط بین کابین آسانسور و تابلو فرمان آسانسور است. ارتباط میان شستی طبقات، شستی داخل کابین آسانسور، مدارات برقی کابین، ارتباط با موتور آسانسور و… از جمله این ارتباطات می‌باشند. از دیگر کابردهای جعبه رویزیون آسانسور، هنگام تعمیر یا سرویس آسانسور است. بدین‌گونه که تعمیرکار یا سرویس‌ کار آسانسور با قرار گرفتن بر روی کابین آسانسور و فعال کردن جعبه رویزیون، کلیه ارتباط‌های کابین آسانسور با تابلو فرمان آسانسور را قطع کرده و کنترل آسانسور با جعبه رویزیون صورت می پذیرد. در حالت رویزیون آسانسور، حرکت کابین آسانسور تنها با فرمان دادن از طریق کلید‌های روی جعبه رویزیون انجام می‌شود.

شکل ظاهری جعبه ریزیون آسانسور
معمولا جنس جعبه رویزیون آسانسور فولادی یا پلاستیکی فشرده می‌باشد که بر روی آن کلید‌هایی جهت فرمان دادن وجود دارد. این کلیدها عبارتند از:

کلید استپ (STOP) : کارکرد این کلید از نام آن (Stop به معنای توقف) مشخص است. وظیفه‌ی اصلی آن قطع کردن مدار ایمنی به منظور ایست درجای کابین آسانسور است. زمانی که تعمیرکار یا سرویسکار آسانسور در مواقع اضطراری قصد متوقف کردن کابین را دارد؛ از این کلید استفاده می‌کند.
کلید حرکت به سمت بالا (UP) : این کلید به جهت هدایت کابین به سمت بالا و با سرعت کم در نظر گرفته شده است.
کلید حرکت به سمت پایین (DOWN) : این کلید همانطور که از نام آن مشخص است، به منظور هدایت کابین به سمت پایین و با سرعت کم در نظر گرفته شده است.
کلید خروج آسانسور از مدار اصلی و ورود به حالت رویزیون : با فشردن این کلید؛ آسانسور از حالت اتوماتیک و نرمال خارج شده و کلیه دکمه ها و شستی ها از کار می افتند. در این حالت تکنسین یا سرویسکار آسانسور می تواند بالا و پایین شدن کابین آسانسور را به صورت دستی بررسی و تست نماید.
کلید فعال شدن آسانسور و خروج از حالت رویزیون (NORMAL) : پس از اتمام کار سرویسکار یا تکنسین آسانسور، آسانسور از حالت رویزیون خارج شده و کارکرد آسانسور به حالت عادی و نرمال باز می گردد. مسافرین در این حالت می توانند با استفاده از شستی اقدام به احضار کابین کنند. (کارکرد عادی و نرمال آسانسور)
در اکثر جعبه رویزون‌های آسانسور کلیدی جهت روشنایی جعبه رویزیون نیز وجود دارد. همچنین برای انجام تعمیرات و سرویس آسانسور، یک پریز برق نیز بر روی جعبه رویزیون تعبیه می‌شود. البته این نکته را فراموش نکنید که برای فعال شدن این کلیدها، سوئیچ رویزیون می بایست حتما فعال باشد.

برای آشنایی با تمامی قطعات آسانسور، مقاله معرفی قطعات آسانسور را از دست ندهید.

انواع جعبه ریزیون آسانسور
بر روی ترمینال جعبه رویزون آسانسور برچسب‌های وجود دارد که مشخص می‌کند هر ترمینال به کدام یک از ترمینال‌های تابلو متصل می‌شود. همچنین جعبه رویزیون آسانسور به دو نوع ساده یا کارکدک طبقه می‌شود که هرکدام دارای مزایا و معایبی می‌باشد.

جعبه رویزیون ساده
در جعبه رویزیون ساده از سمت تابلو فرمان آسانسور، ۲ نوع تراول کابل آسانسور به سمت کابین هدایت می‌شود. از ویژگی و مزایای جعبه رویزیون ساده آسانسور می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

وجود کلید قطع اضطراری برای جلوگیری از حرکت ناخواسته‌ی آسانسور
ساخت طبق ضوابط و استاندارهای آسانسور EN 81
دارای کلید‌های حرکتی جهت حرکت بالا یا پایین کابین آسانسور و فرمان دادن به موتور آسانسور
مجهز به فضای حفاظتی جهت PUSH BOTTOM و کلیدهای گردان جعبه
مجهز به ترمینال‌هایی با رنگ‌بندی‌های مختلف جهت شناسایی ولتاژهای مختلف
کلید حالت نرمال (حرکت عادی آسانسور) و حالت رویزیون
دارای کلید RUN برای ارتقای امنیت و ایمنی
دارای آژیر
نکات طراحی و نصب انواع جعبه رویزیون آسانسور
جعبه رویزیون کارکدک
همانطور که در مقاله کابین آسانسور اشاره شد، ساختمان‌های بلند دارای تعداد طبقات بیشتر و در نتیجه تعداد توقف‌های بیشتر می‌باشند. از این رو در ساختمان‌های مرتفع به دلیل طول زیاد چاه آسانسور، طول تراول کابل آسانسور افزایش یافته و هزینه‌ی اولیه طراحی و ساخت و همچنین سرویس و نگهداری آسانسور افزایش پیدا خواهد کرد. استفاده از جعبه رویزیون کارکدک این مشکل را به راحتی برطرف می‌کند. در سیستم کاهش سیم که به سیستم سریال کابین مشهور است از تکنولوژی سریال برای انتقال داده و اطلاعات مابین کابین آسانسور و تابلو فرمان آسانسور استفاده می‌شود. در این سیستم تعداد سیم‌های انتقال دهنده‌ی فرمان کاهش پیدا می‌کند و تنها یک تراول کابل از تابلو فرمان به سمت جعبه رویزیون آسانسور فرستاده می‌شود. همچنین در استفاده از جعبه رویزیون کارکدک باید تابلو فرمان نیز این ویژگی را داشته باشد. تابلو فرمانی که دارای ترمینال ax و bx باشد از جعبه رویزیون کارکدک پشتیبانی می‌کند. از ویژگی‌‌های جعبه رویزیون کارکدک می‌توان موارد زیر را برشمرد:

دارای برد کارکدک که باعث کاهش سیم‌های انتقال دهنده اطلاعات می‌شود.
دارای کلید بالا و پایین جهت حرکت آسانسور به سمت بالا و پایین در حالت رویزیون
مجهز به کلید حالت نرمال و حالت رویزیون آسانسور
مجهز به باتری پشتیبان جهت کارکرد جعبه رویزیون در مواقع قطع برق
دارای کلید قطع اضطراری
دارای کلید RUN
دارای آژیر
مجهز به ترمینال‌ها با رنگ‌بندی‌های مختلف جهت شناسایی ولتاژهای مختلف
نکات مربوط به جعبه رویزیون آسانسور
از جمله نکاتی که در نصب و استفاده از جعبه رویزیون باید به آن‌ها دقت نمود، می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

در حالت رویزیون نباید درب‌ آسانسور بصورت خودکار عمل کند.
باید تنها بصورت دستی و با استفاده از جعبه رویزیون، بازگشت به حالت نرمال آسانسور امکان پذیر باشد.
اگر تعداد جعبه‌های رویزیون آسانسور بیش از یک مورد باشد، تنها در صورتی که کلید حرکت آسانسور بر روی هر ۲ جعبه یکسان و همزمان فشرده شود باید آسانسور حرکت کند. در غیر اینصورت هیچ کدام از جعبه‌ها نباید بصورت تکی عمل کنند.
نصب بیش از ۲ مورد جعبه رویزیون آسانسور ممنوع است.
حرکت کابین باید مادامی که کلید حرکتی بر روی جعبه رویزیون فشرده است، صورت پذیرد.
سرعت کابین آسانسور به هنگام حالت رویزیون نباید بیشتر از ۰.۶۳ باشد.
در حالت رویزیون، محدوده‌ی حرکت کابین نباید هرگز از محدوده‌ی حالت نرمال عبور کند.
تجهیزات ایمنی و عملکرد ایمنی آسانسور نباید در حالت رویزیون از کار افتد.
محل نصب جعبه رویزیون دوم می‌تواند در چاهک آسانسور یا در داخل کابین آسانسور قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *