نوع طراحی داخلی کابین آسانسور برای استفاده کنندگان بسیار مهم است. همانطور که کابین باید جان پناه امنی برای مسافرین باشد، باید از ظاهر زیبایی هم برخوردار باشد. تزئینات کابین آسانسور باید طوری باشد که مسافر در زمان کوتاهی که در کابین بسر می برد علاوه بر امنیت، احساس آرامش داشته باشد. طراحی داخلی کابین را باید از افراد با تجربه در این زمینه در خواست کرد. تا به بهترین نحو آن را اجرا کند. مجموعه فنی مهندسی الماس آسانسور با در اختیار داشتن واحد مجزا برای ساخت کابین آسانسور، این قطعه مهم آسانسور را با کیفیت و مرغوبیت بالا برای شما فراهم می آورد.

کابین آسانسور
در دستگاه آسانسور، اتاقک کوچکی نصب می شود که به آن کابین آسانسور گفته می شود. در واقع این وسیله همانند پناهگاهی کوچک، امنیت مسافرین و بار را به دوش می کشد. این قطعه یکی از قطعات بسیار مهم در آسانسور است. کابین آسانسور باید از جنس مرغوب و مقاوم ساخته شده باشد تا مسافرین بتوانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. کابین آسانسور در چاه آسانسور قرار گرفته و حرکت آن به صورت عمودی است که طبقات ساختمان را به سمت بالا و پایین طی می کند. کابین آسانسور اتاقک کوچکی است که علاوه بر افراد، بار را هم در آسانسور جابجا می کند.

کابین آسانسور شامل يوك ، كه چهار چوبي فلزي است و كابين از طريق آن به سيستم تعليق متصل مي شود ، كف كابين كه بار را نگهداري مي كند و بدنه كابين به كف متصل است. ارتفاع آن از ۱۹۰ سانتی متر به بالا و کابین با سقف بلند که ارتفاع آن بیش از دو متر می باشد تقسیم می گردد.

کابین آسانسور و لوازم تزیینی و فانتزی آن شامل چند بخش است :

دیواره های کابین
سقف کابین
کف کابین
آیینه کابین
دستگیره داخل کابین
پنل طبقات و صفحه نمایشگر طبقات
موزیک و صدای گویای کابین
درب های آسانسور
کابین آسانسور از سه بخش عمده شامل چارچوب (یوک)، سکو (محل استقرار مسافر یا بار) و دیواره‌ ها شامل پوشش ‌های داخلی و تزیینات آن، تشکیل شده است. از طرفی لوازم تزیینی و فانتزی کابین نیز شامل دیواره ها ، سقف ، کف ، آینه ، درب ، دستگیره ، شستی و صفحه نمایشگر طبقات ، موزیک و صدای گویا و … است.

به طور کلی دیواره ها، کف ، سقف ، قاب و کفشک کابین آسانسور لازم است مقاومت کافی در برابر نیروهای وارده در هنگام کارکرد عادی، عملکرد ترمز ایمنی (پاراشوت) و برخورد احتمالی با ضربه گیرها را داشته باشند. همچنین لازم است در طراحی این قطعات، از موادی که سریع آتش می گیرند و یا در اثر گرما، گازهای خفه کننده ایجاد می کنند، استفاده نشود.

اگر بخواهیم نگاه کلی به زیبایی و تزئینات کابین آسانسور داشته باشیم باید گفت زیبا سازی آسانسور شامل مواردی مانند داخل کابین آسانسور که این گزینه شامل کف آسانسور ، نورپردازی آسانسور ، دستگیره ها و دکمه ها هستند اما گزینه دیگری که وجود دارد شاستی های آسانسور است.

کف آسانسور : زمانی که به فکر تزئینات کف آسانسور هستیم بسیاری از افراد که این کار را انجام می دهند سنگ های معرق و گرانیتی را به ما معرفی می کنند چرا که این سنگ ها از مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند و علاوه بر این ها ، این نوع سنگ ها از جنس نسوز هستند. اما در کنار این در برخی از مکان های تجاری و هتل های بزرگ از موکت های قابل شست و شو استفاده می شود اما این نوع ایده ها طرح ها از طرح های جدیدی نیست و جدید ترین نوع آنها استفاده از سنگ های گرانیتی و گران قیمت است .

سقف آسانسور : اگر بخواهیم به تزئین سقف کابین آسانسور بپردازیم باید گفت که سقف آسانسور را می توان CNC یا نور پردازی کرد. معمولا برای نورپر دازی کابین آسانسور می ‌توان از انواع لامپ فلورانس استفاده کرد .اما بهتر است این را هم از یاد نبریم که در برخی مواع ممکن است که از آینه کاری هم برای سقف آسانسور استفاده کرد.

دستگیره کابین آسانسور
دستگیره در بازار در 2 مدل روکار و توکار موجود می باشد. با طرح های متفاوت

در یک پروژه بازسازی کابین آسانسور قدیمی در محل بعلت اینکه کابین داخل چاهک می باشد و دسترسی به پشت کابین امکان پذیر نیست می بایست از مدل های روکار استفاده نمود .دستگیره ها با قوطی یا پروفین استیل ساخته می شود یعنی یا گرد هستند یا مستطیل

دستگیره با پیچ متری کوتاه 6 به بدنه فیکس میشوند.دستگیره از موارد استانداری آسانسور می باشد این به بدان معنی هست که وجود دستگیره آسانسور الزامی می باشد.

آیینه
آیینه هم مانند دستگیره از موارد الزامی در داخل کابین اسانسور می باشد ضخامت ائینه 4 و 6 میل می باشد .نسبت به تزئینات کابین آسانسور میتواند سفید – دودی-طلایی باشد.

نکاتی در مورد تزیینات کابین آسانسور
تزیینات نباید با پیچ یا پرچ بصورتی که از داخل کابین نمایان باشد به بدنه متصل شوند.
نوع تزیینات باید به صورتی انتخاب شود که قابلیت اجرا داشته باشد.
وزن تزیینات اهمیت زیادی دارد و پس از اتمام کار آسانسور باید از نظر بالانسی چک شود.
تزیینات جدید نباید بر روی تزیینات قدیمی سوار شود زیرا باعث کوچک شدن ابعاد کابین می شود.
درهنگام انجام تزیینات جابجای شاستی داخل کابین باید توسط یک متخصص انجام شود.
استفاده از چسب های مرغوب در اولویت قراردارد.
کابین شیشه ای
دیواره های کابین ها را میتوان از شیشه های مخصوص که دارای استاندارد های لازم میباشند ساخت این نوع کابین ها بسته به محل نصب میتوانند یکی از دیواره ها یا دو یا حتی سه دیواره را شیشه ای ساخت همچنین که درب ها را نیز میتوان از جنس شیشه ساخت تا افرادی که سوار کابین میشوند بتوانند از همه زوایا دید به بیرون داشته باشند.حال آنکه میتوان ضلع جلویی کابین را به صورت تخت و یا نیم دایره ساخت تا دید بهتری داشته باشد و از بیرون نیز نمای زیبایی را به تماشاگر بدهد.

آسانسور با دکور تمام استیل
این دکور بعد از کابین شیشه ای جزو دکور های پر طرفدار برای افرادی است که شرایط استفاده از آسانسور های شیشه ای را ندارند (آسانسور داخل چاه پوشیده حرکت میکند) کابین های استیل انواع مختلفی دارند که بسته به نوع استیل مانند آینه ای خشدار و یا گندمی، رنگ استیل، مانند طلایی، نقره ای، رزگلد و … و یا نوع استیل بگیر یا نگیر بودن میتوانند دسته بندی شوند.

کابین های استیل نسبت به کابین های شیشه ای وزن کمتری دارند ولی در مقایسه با سایر مدل ها سنگین تر هستند.

کابین های ام دی اف استیل
بعد از کابین های تمام استیل میتوان به کابین های ام دی اف استیل اشاره کرد که ترکیبی زیبا از استیل و ام دی اف است که باز هم میتوان با انتخاب مدل های ام دی اف و انتخاب رنگ ها و ترکیب آن با استیل ظاهری هرچه زیباتر ایجاد نمود.

این سه نوع از پرکاربرد ترین و پرطرفدار ترین مدل های کابین بودند که به آنها اشاره نمودیم اما باز هم نسبت به سلایق و سازندگان کابین تنوع بسیار زیادی وجود دارد. حال آنکه انواع کابین را به صورت مختصر معرفی نمودیم باید بدانیم که اندازه کابین و تعداد افراد چه ارتباطی با هم دارند و چگونه میتوانید محاسبه کنید که کابین شما چند نفره است باید توجه گنید که این عمل بسیار ساده است.

تزئینات کابین آسانسور
مراحل انجام تزئینات کابین آسانسور
بازکردن شاستی داخل کابین
باز کردن سقف و بدنه کابین
درآوردن سنگ یا کفپوش کف کابین
مسطح کردن کف کابین و بدنه کابین
مراحل نصب تزیینات جدید
نصب پیشانی و پنل های کناردرب
زیر سازی و نصب کف کابین
زیرسازی و نصب قرنیزها و کنچ ها
زیر سازی تزیینات اصلی (چوب کاری)
نصب تزیینات اصلی و آینه و دستگیره
نصب سقف و سیم کشی جدید روشنایی
سیم کشی و نصب شاستی احضار کابین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *