شاستی احضار
برای هر آسانسور به ازای هر طبقه باید یك شاسی وجود داشته باشد (به جز آسانسورهای خاص) شاسی طبقه دارای یك شستی فشاری جهت اخطار، نمراتور و دو فِلِش نما جهت تشخیص حركت كابین به سمت بالا و پایین است.به مجموعه كلیدهایی كه جهت كنترل حركت كابین، بررسی وضعیت كلی آسانسور (نشان دهنده های جهت و نمراتور)، زنگ و استُپ اضطراری و … بر روی پنل خاص درون كابین آسانسور قرار دارد، شاسی درون كابین می گویند.درصد شاسی های ایرانی دارای كیفیت مطلوب و قابل قبولی هستند و تنها قسمت شستی و نمراتور آن ممكن است خارجی باشد. شاسی های داخل معمولا دارای شستی به تعداد طبقات، نمراتور یا LCD، كلید تهویه كابین، شستی Door close، شستی Door open، لامپ روشنایی اضطراری كه هنگام قطع برق روشن می شود تا شخص درون كابین دچار استرس نگردددکمه آژیر یا زنگ خطر….شاسی های داخل به صورت تمام قد و نیم قد تولید می شوند.
شستی های احضار وظیفه فرمان دهی آسانسور جهت حرکت کابین به بالا و پایین را دارد که در داخل کابین و در داخل طبقات کنار درب آسانسور نصب می گردد. شستی های علاوه بر زیبایی در فریم و رنگ های متنوع و اشکال مختلف نمایش جهت و مطابق با هر سلیقه ای قابل ارائه می باشد و به طور مثال بدنه شستی ها می توانند از جنس استیل برنز و آلومینیوم ( با پوشش های آنا دایز رنگی ،پودر استاتیک و رنگ کوره ای ) و نیز نشان دهندهای جهت می تواند از نوع ثابت (LCD) ، (LED) یا Seven segment باشد
خیلی از ما شاید متوجه نقطه های برجسته زیر نوشته های کلید آسانسور نشده باشیم یا شاید دیده باشیم و معنی آن را ندانیم .
این نقاط برای کسانی طراحی شده که از نعمت دیدن بی نصیب هستن یا کسانی که بینایی خود را مادرزادی و یا بر اثر تصادف از دست دادند مورد استفاده قرار می گیرد. این نقاط همان خط بریل است.
خطی که روشن دلان با لمس آن می توانند متوجه علایم شوند و برای مثال طبقه مورد نظر را برای رفتن انتخاب کنند

انواع پنل شاسی آسانسور از لحاظ عملکرد :
۱ – شستی با دکمه های لمسی از جنس شیشه یا استیل :

شستی های لمسی استیل از نوع شیشه ای جدیدتر هستند و مقامت بیشتری را در تحمل ضربه دارند.

۲- شاسی با دکمه های فشاری از جنس استیل یا ترکیب آن با پلاستیک :

این نوع شستی ها دارای دکمه های فشاری هستند و بیشترین استفاده را در آسانسور ها دارند.

۳- احضار کابین آسانسور با کارت یا شماره رمز و اثر انگشت :

نوع جدیدی از احضار کابین، استفاده از کارت های RFID، رمز و یا اثر انگشت است. از تمامی این روش ها برای محدود کردن دسترسی افراد به آسانسور استفاده میشود که میتوانند در طبقات و یا بر روی پنل داخل کابین نصب گردد. این سیستم میتواند یک، چند و یا تمامی طبقات را برای افراد مختلف مجاز یا محدود نماید.
نوع جدیدی از احضار کابین، استفاده از کارت های RFID، رمز و یا اثر انگشت است. از تمامی این روش ها برای محدود کردن دسترسی افراد به آسانسور استفاده میشود که میتوانند در طبقات و یا بر روی پنل داخل کابین نصب گردد. این سیستم میتواند یک، چند و یا تمامی طبقات را برای افراد مختلف مجاز یا محدود نماید.
شستی های آسانسوری که به صورت مکانیکی عمل می کنند فیس پلیت شستی که محل تماس انگشت کاربر با شستی می باشد عموما از جنس استیل یا پلکسی یا پلاستیک آبکاری شده می باشد، هر چند استفاده از پلاستیک آبکاری شده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است ولی به دلیل تماس مکرر دست با این قسمت شستی احتمال زدوده شدن آبکاری وجود دارد، بنابراین توصیه می شود از شستیهایی استفاده شود که فیس پلیت آن از جنس استیل باشد.

نمراتور (نشان دهنده طبقات) آسانسور هم جزئی از شستی فرمان کابین و یا شستی احضار طبقه آسانسور میباشد، در گذشته این نمراتورها به صورت لامپی بوده ولی اکنون این نمایشگرها به صورت دیجیتالی میباشند که در انواع زیر موجود می باشد:

لاتیس
سگمنت
LCD
*از نظر قیمتی سون سگمنت ارزانترین و پرکاربردترین و LCD گرانترین می باشد.

پنل شستی داخل کابین و طبقات آسانسور
پنل شستی آسانسور وظیفه فرمان دهی آسانسور جهت حرکت کابین را با توجه به انتخاب موقعیت طبقه مورد نظر عهده دار است که در داخل کابین و همچنین در طبقات (کنار در طبقات) مورد استفاده قرار می گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *