مکانیزم آسانسور و نحوه فعالیت این وسیله پیچیده نیست. هر چند که شاید آسانسور از صدها قطعه کوچک و بزرگ تشکیل شده باشد اما به طور کلی پروسه فعالیت این وسیله را می توان به شکلی ساده تفسیر نمود.

حدود ۲۰۰ سال پیش با تولید متریالی به نام فولاد، شاهد پیشرفت شگرف صنعت ساختمان سازی بودیم، چرا که با وجود این فلز امکان ایجاد ساختمان هایی با ارتفاع زیاد با اسکلت بندی فلزی ممکن شد. امروزه نیز شاهد ایجاد برج‌ ها و آسمان خراش هایی با طبقات بسیار زیاد هستیم، حال تصور کنید اگر آسانسور وجود نداشت امکان استفاده از چنین برج هایی نیز عملاً غیر ممکن بود. پس حضور تجهیزاتی مثل آسانسور و یا بالابرها جزء لاینفک زندگی های امروزی محسوب می شوند.

در این مقاله قرار است با مکانیزم آسانسور و چگونگی ایجاد ایمنی این سیستم ها آشنا شویم.

مکانیزم آسانسور

مکانیزم آسانسور

چگونگی فعالیت و مکانیزم آسانسور

آسانسورها در واقع از یک اتاقک اصلی تشکیل شده اند. این اتاقک توسط کابل هایی مخصوص و هدفمند به یک سیستم بالابر اتصال یافته اند و برقراری ارتباط بین اجزای آنها توسط جعبه فرمان صورت می پذیرد.

البته آسانسور های تولید شده جدید که در ساختمان های مدرن استفاده می شوند و یا آسانسور هایی که به شکلی خاص برای انجام فعالیتی ویژه طراحی شده اند واجد سیستم های عملکردی پیچیده تری هستند چرا که می بایست قادر به حمل کابین به شکلی ایمن باشند. فرقی هم ندارد که آسانسور به جهت استفاده باری و یا مسافر طراحی شده باشد، در هر صورت جابجایی اتاقک می بایست به شیوه ای کاملاً مطمئن و بدون ایجاد کوچکترین مشکلی انجام گیرد. 

اگر بخواهیم به طور کلی آسانسورهایی که امروزه بیشتر کاربرد دارند را بررسی کنیم می توانیم آسانسورهای هیدرولیک و آسانسورهای طنابی (کششی) را نام ببریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *