منظور از آسانسور بیرونی، آسانسور هایی هستند که بنا به هر دلیلی در داخل ساختمان تعبیه نمی شوند. گاهی به دلیل قدیمی بودن سازه امکان جایگیری آسانسور و کندن چاله درون ساختمان نیست و گاهی نیز ممکن است به دلیل ارتقاء سطح کیفی دکوراسیون و مدرنیته کردن ساختمان از چنین حالتی استفاده شود که در این حالت اصطلاحاً به آنها آسانسورهای شیشه ای یا پاناروما گفته می شوند، که در این مقاله در باب این دو مورد صحبت خواهیم کرد.

نصب آسانسور بیرونی در ساختمان های قدیمی

امروزه طبق قوانین جدید ساختمان سازی و تبصره های در نظر گرفته شده، در ساختمان هایی با بیش از سه طبقه می بایست آسانسور نصب گردد، اما در سال های پیش اینگونه نبود و گاهی ساختمان ‌های ۵ یا حتی ۶ طبقه نیز فاقد آسانسور بوده اند. اما از آنجایی که عدم حضور آسانسور سبب ایجاد مشکلاتی چون آرتروز زانو و کمر خواهد شد حضور این وسیله به یکی از ملزومات حیاتی در ساختمان تبدیل شد.

امروزه ممکن است مالکین مجتمع های قدیمی به فکر ایجاد تغییراتی مثل اضافه کردن آسانسور بیفتند. اما به این دلیل که امکان ایجاد چاله آسانسور پس از ساخت سازه وجود ندارد، پس مهندسان به فکر اضافه نمودن آسانسور بر روی ساختمان به شکلی نوین کردند. 

در چنین موقعیت هایی کاربردی ترین ایده نصب آسانسور در فضای بیرون ساختمان یا همان حیاط است. گاهی هم اگر در  قسمت پلکان ها نیز فضای آزاد وجود داشته باشد دیگر نیازی به تعبیه آسانسور در محیط بیرونی نیست. البته نظر نهایی پس از بازرسی و مشاور کارشناسان لحاظ می گردد. 

آسانسور بیرونی شیشه ای

آسانسور بیرونی شیشه ای

نکات نصب آسانسور بیرونی

  • درنظرگرفتن استقامت سازه توسط بررسی مهندسی
  • مقاوم سازی ساختمان در صورت نیاز به جهت اضافه کردن آسانسور
  • در سازه هایی که چندین سال از ساخت آن ها می گذرد امکان تعبیه آسانسور در فضا کمتر از ۱۲۰ *۱۲۰ سانتی متر نیست و در واقع مینیمم فضای لازم به جهت نصب تجهیزات ۱۰۰* ۱۶۰ سانتی متر الی ۱۴۵ * ۱۴۵ سانتی متر است.
  • کلیه خدمات و امور مربوط به مقاوم سازی ساختمان در صورت نیاز، بر عهده کارفرما می باشد.

نکته : دقت داشته باشید که به منظور تعبیه تجهیزاتی چون آسانسور چه در بیرون ساختمان و یا درون مجتمع می بایست حتماً از شهرداری تاییدیه و مجوزهای مورد نیاز را کسب کنید. این روند به منظور دریافت تاییدیه پایان کار لازم است. اما چنانچه سازه واجد مجوز پایان کار می باشد دیگر لزومی بر کسب تاییدیه نیست.

آسانسور بیرونی زیبا

آسانسور بیرونی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *