برد جدید تابلو فرمان خود را خریده؛ سرویسکار برد را نصب میکند اما خاطر نشان میکند که نیاز به فن است. متاسفانه، مدیر ساختمان داستان ما به دلیل کملطفیهای همکاران دچار مشکل بیاعتمادی شده و احتمالاً نظر کارشناسی سرویسکار مبنی بر نیاز به فن آسانسور را نادیده میگیرد و حتماً نوعی خرجتراشی میداند.
آخر داستان نشاندهنده کارشناسی بودن نظر سرویسکار آسانسور است. برد الکترونیک چند میلیون تومانی میسوزد و مدیر ساختمان عصبانی، شرکت طراح برد الکترونیک را مقصر میداند. اما تجربه ما در فصلهای گرم نشان میدهد که این شرکت واقعاً مقصر نیست.
مدیر ساختمان به خاطر خراب شدن برد الکترونیک گران آسانسور عصبانی است
حرارت بیشتر، خرابیهای بیشتر
اگر آسانسور شما هم به سونامی خرابیهای آسانسور پیوسته است تعجب نکنید. گرمای طاقتفرسای تابستان امسال به آسانسورها هم رحم نکرده است. به نقل از مهندس ارشد و مدیر فنی آیتکس، خرابیهای آسانسور امسال افزایش 30درصدی داشته است. اما سوالی که مطرح میشود این است که آیا چنین اتفاقی نمیتواند دلیلی بر استاندارد نبودن آسانسورها باشد؟ گرمای تابستان چگونه بر آسانسورها تاثیر میگذارد؟
گرمای تابستان با آسانسور شما چه میکند؟
قطعات الکترونیک، مثل رلهها، بعضا خود با جرقههای الکترونیک کار میکنند و گرمازا هستند. حال فرض کنید این قطعاتی که خود حین کار دمای بالایی دارند در دمای محیطی 40 درجه قرار بگیرند. چه اتفاقی میافتد؟ قطعات الکترونیک شما در دمایی مثل 70 درجه سانتیگراد کار میکند. بدیهیست که در چنین دمایی قطعات الکترونیک به مشکل برمیخورند.
کنترل هوای گرم داخل موتورخانه آسانسور
چه قطعات الکترونیکی در اثر گرما آسیب میبینند؟
بردهای اصلی آسانسور، تابلو فرمان، درایو تابلو فرمان آسانسور، رلهها، مینیاتوریها، سنسورهای Levering، فوتوسل، بردهای کنترل فاز، کنترل بار، مگنت ترمز… هرکدام از این قطعات و بردها ممکن است در اثر حرارت بالا آسیب ببینند.
راهکار چیست؟ سازمان استاندارد ملی چه میگوید؟
فن کارگاهی برای داخل موتورخانه آسانسور
طبق قوانین استاندارد آسانسور در سال 97 -98 تمام آسانسورها در بخش موتورخانه باید یک فن داشته باشند. فن میتواند تا حدی از این حرارت مضاعف بکاهد و با مکش آن به بیرون باعث شود که بردها و قطعات در دمای کمتری قرار بگیرند. برای برجها شاید یک فن جواب ندهد و بهتر است از کولر گازی برای خنک کردن فضای داخل موتورخانه آسانسور استفاده کرد. توجه شود که با این کار میتوان خطر خرابی بردها و قطعات آسانسور را به میزان قابل توجهی کاهش داد. متاسفانه در حال حاضر 80 تا 90 درصد آسانسورها فن یا حتی جایی برای فن ندارند.
طبق قوانین استاندارد سال 97-98 داشتن فن داخل موتورخانه آسانسور ضروری است. نبودن فن در موتورخانه میتواند خرابیهای آسانسور را در فصلهایی که هوا گرم است افزایش بدهد.
در مناطق مرطوب چه مشکلات دیگری وجود دارد؟
همان طور که ذکر کردیم، حرارت بالا بر کارکرد آسانسور تاثیر دارد. اما مشکل تابستانهای مناطق شرجی فقط حرارت نیست. رطوبت میتواند به آسانسور نفوذ کند و مشکلساز شود. در واقع، اگر کنترل آبوهوای مناسبی در موتورخانه وجود نداشته باشد میتواند باعث خرابی آسانسور و آسیب به تجهیزات میشود. بهعلاوه به فکر قطعی برق باشید که ممکن است که آسانسور را به مشکل برخورد کند.
این قطعیهای برق ممکن است موجب آسیب به تجهیزات گرمایی آسانسور شود. در نتیجه مسافران در خطر میافتند و ماکنیزم دستگاهتان به خطر بیفتد. در صورتی که سرویس و نگهداری داشته باشید و سرویسکارتان حاذق باشد، زودتر میتواند پیشبینی کند.
تاثیر آب و هوا بر آسانسور
آیا زمستان هم قصد غافلگیری ما را دارد؟
در مناطق بسیار سرد یا زمستان نیز، در صورت نبودن سیستم کنترل آبوهوا نیز ممکن است آسانسور به مشکل برخورد. باید آسانسور چک شود. همچنین باید مطمئن شد که در صورت بروز بورانهای شدید آب به داخل موتورخانه نفوذ نمیکند.برد جدید تابلو فرمان خود را خریده؛ سرویسکار برد را نصب میکند اما خاطر نشان میکند که نیاز به فن است. متاسفانه، مدیر ساختمان داستان ما به دلیل کملطفیهای همکاران دچار مشکل بیاعتمادی شده و احتمالاً نظر کارشناسی سرویسکار مبنی بر نیاز به فن آسانسور را نادیده میگیرد و حتماً نوعی خرجتراشی میداند.
آخر داستان نشاندهنده کارشناسی بودن نظر سرویسکار آسانسور است. برد الکترونیک چند میلیون تومانی میسوزد و مدیر ساختمان عصبانی، شرکت طراح برد الکترونیک را مقصر میداند. اما تجربه ما در فصلهای گرم نشان میدهد که این شرکت واقعاً مقصر نیست.
مدیر ساختمان به خاطر خراب شدن برد الکترونیک گران آسانسور عصبانی است
حرارت بیشتر، خرابیهای بیشتر
اگر آسانسور شما هم به سونامی خرابیهای آسانسور پیوسته است تعجب نکنید. گرمای طاقتفرسای تابستان امسال به آسانسورها هم رحم نکرده است. به نقل از مهندس ارشد و مدیر فنی آیتکس، خرابیهای آسانسور امسال افزایش 30درصدی داشته است. اما سوالی که مطرح میشود این است که آیا چنین اتفاقی نمیتواند دلیلی بر استاندارد نبودن آسانسورها باشد؟ گرمای تابستان چگونه بر آسانسورها تاثیر میگذارد؟
گرمای تابستان با آسانسور شما چه میکند؟
قطعات الکترونیک، مثل رلهها، بعضا خود با جرقههای الکترونیک کار میکنند و گرمازا هستند. حال فرض کنید این قطعاتی که خود حین کار دمای بالایی دارند در دمای محیطی 40 درجه قرار بگیرند. چه اتفاقی میافتد؟ قطعات الکترونیک شما در دمایی مثل 70 درجه سانتیگراد کار میکند. بدیهیست که در چنین دمایی قطعات الکترونیک به مشکل برمیخورند.
کنترل هوای گرم داخل موتورخانه آسانسور
چه قطعات الکترونیکی در اثر گرما آسیب میبینند؟
بردهای اصلی آسانسور، تابلو فرمان، درایو تابلو فرمان آسانسور، رلهها، مینیاتوریها، سنسورهای Levering، فوتوسل، بردهای کنترل فاز، کنترل بار، مگنت ترمز… هرکدام از این قطعات و بردها ممکن است در اثر حرارت بالا آسیب ببینند.
راهکار چیست؟ سازمان استاندارد ملی چه میگوید؟
فن کارگاهی برای داخل موتورخانه آسانسور
طبق قوانین استاندارد آسانسور در سال 97 -98 تمام آسانسورها در بخش موتورخانه باید یک فن داشته باشند. فن میتواند تا حدی از این حرارت مضاعف بکاهد و با مکش آن به بیرون باعث شود که بردها و قطعات در دمای کمتری قرار بگیرند. برای برجها شاید یک فن جواب ندهد و بهتر است از کولر گازی برای خنک کردن فضای داخل موتورخانه آسانسور استفاده کرد. توجه شود که با این کار میتوان خطر خرابی بردها و قطعات آسانسور را به میزان قابل توجهی کاهش داد. متاسفانه در حال حاضر 80 تا 90 درصد آسانسورها فن یا حتی جایی برای فن ندارند.
طبق قوانین استاندارد سال 97-98 داشتن فن داخل موتورخانه آسانسور ضروری است. نبودن فن در موتورخانه میتواند خرابیهای آسانسور را در فصلهایی که هوا گرم است افزایش بدهد.
در مناطق مرطوب چه مشکلات دیگری وجود دارد؟
همان طور که ذکر کردیم، حرارت بالا بر کارکرد آسانسور تاثیر دارد. اما مشکل تابستانهای مناطق شرجی فقط حرارت نیست. رطوبت میتواند به آسانسور نفوذ کند و مشکلساز شود. در واقع، اگر کنترل آبوهوای مناسبی در موتورخانه وجود نداشته باشد میتواند باعث خرابی آسانسور و آسیب به تجهیزات میشود. بهعلاوه به فکر قطعی برق باشید که ممکن است که آسانسور را به مشکل برخورد کند.
این قطعیهای برق ممکن است موجب آسیب به تجهیزات گرمایی آسانسور شود. در نتیجه مسافران در خطر میافتند و ماکنیزم دستگاهتان به خطر بیفتد. در صورتی که سرویس و نگهداری داشته باشید و سرویسکارتان حاذق باشد، زودتر میتواند پیشبینی کند.
تاثیر آب و هوا بر آسانسور
آیا زمستان هم قصد غافلگیری ما را دارد؟
در مناطق بسیار سرد یا زمستان نیز، در صورت نبودن سیستم کنترل آبوهوا نیز ممکن است آسانسور به مشکل برخورد. باید آسانسور چک شود. همچنین باید مطمئن شد که در صورت بروز بورانهای شدید آب به داخل موتورخانه نفوذ نمیکند.
بدون دیدگاه