پله برقی، مجموعهای از پلهها است که توسط نیروی الکتریکی به بالا یا پایین منتقل میشوند و مردم میتوانند روی آن بایستند و از یک سطح ساختمان به طبقه دیگر بروند به ویژه در پاساژها و فروشگاههای بزرگ، ایستگاههای راه آهن و فرودگاه ها کاربرد بیشتری دارند.
در واقع پله برقی یا همان پله متحرک که به برای حمل و نقل بین طبقات یا سطوح در مترو، ساختمانها و سایر مناطق عابر پیاده استفاده میشود از نظر ساختار و کیفیت خیلی باهم فرق دارند.
تاریخچه پله برقی
در سال ۱۸۹۱ یک کمربند شیب دار با زاویه ۲۵ درجه شیب توسط جسی دبلیو رنو از ایالات متحده اختراع شد، در واقع مسافرهایی را که سوار بر چوبهای متصل به کمربند بودند حمل و نقل میکرد. هندریل (handrail) که به صورت ثابت در آنها بود، بعدها نسخه بهبود یافته و پیشرفته آن با یک هندریل متحرک در همان سال معرفی شد.
پله برقی برای اولین بار در یک پلکان متحرک در نمایشگاه پاریس، سال ۱۹۰۰ به نمایش گذاشته شد. در اصل علامت تجاری شرکت آسانسور اوتیس (Otis Elevator Company) بود، این موضوع در سال ۱۹۴۹ مورد بررسی قرار گرفت که بعد از آن پله برقی از اموال عمومی تبدیل به استفاده عموم مردم از آن شد.
پله برقیهای مدرن معمولاً با شیب ۳۰ درجه و متمایل هستند با محدودیت افزایش در حدود ۶۰ فوت (۱۸ متر)، افزایش کف از کف در حدود ۱۲ فوت (۳٫۵ متر) است. آنها از طریق برق کار میکنند. توسط زنجیر و چرخ دنده رانده میشوند و توسط دو مسیر در صفحه مناسب نگه داشته میشوند. وقتی آجها به زمین نزدیک میشوند از دستگاه شانه عبور میکنند. اگر جسمی بین آج و شانه گیر کند یک سوئیچ انحراف برای قطع برق فعال میشود.
پله برقی با سرعت حداکثر ۱۲۰ فوت (۳۶ متر در دقیقه) حرکت میکند. ظرفیت پله برقیهای با بیشتر از ۶۰۰۰ مسافر در ساعت است. اگر زنجیرهای شکسته شود پله برقی متوقف میشود. همچنین سوئیچ ایمنی در صورت شکسته شدن یا شل شدن نرده یا در صورت انحراف صفحه پهلو دستگاه را متوقف می کند.
رمپها یا پیاده روهای متحرک که بعضی مواقع مسافر خوانده میشوند، شکل خاصی از پله برقی هستند که برای حمل افقی افراد و مواد تولید شده است. رمپها ممکن است دارای آجهای جامد یا مفصلی یا تسمهای مداوم باشند همچنین رمپها میتوانند در هر زاویه تا ۱۵ درجه حرکت کنند. وقتی شیب فراتر از این مقدار شود، شیب بیش از حد تند شده و ترجیح داده میشود که از پله برقی استفاده شود.
پیکربندی پله برقی
سه پیکربندی اساسی وجود دارد که برای رایجترین سیستمهای پله برقی استفاده میشود:
– شکل موازی (Parallel): پله برقیها در کنار هم قرار میگیرند و در جهت مخالف حرکت میکنند.
– شکل کریس- کراس (Criss-cross): پله برقیهایی که در یک جهت حرکت میکنند و فضای مورد نیاز را به حداقل میرسانند.
– شکل چند موازی (Multiple parallel): شامل دو یا چند پله برقی با جهتهای مختلف هستند.
عوامل تاثیرگذار در طراحی پله برقی
-فاصله عمودی و افقی که باید کشیده شود
– موقعیت
– سایر زیرساختهای ساختمان
– الگوهای ترافیکی
– ظرفیت حمل
– ملاحظات ایمنی
– اولویتهای مربوط به زیبا شناسی
بدون دیدگاه