مهدی برادران، معاون وزیر صمت در حاشیه این نمایشگاه اعلام کرد که در حال حاضر 600 شرکت و مجموعه در داخل کشور در صنعت آسانسور فعال هستند و از آن میان 30 شرکت برتر توانسته اند مجوزهای لازم را از وزارت صمت دریافت کنند و 10شرکت دانش‌بنیان این حوزه، توانایی تامین حدود 40 درصد از نیاز بازار داخلی را دارند.

وی همچنین با اعلام این که در سه سال اخیر گام‌های بلندی در راستای خودکفایی در صنعت آسانسور برداشته شده، به مردم اطمینان داد که با خیال راحت می‌توانند از تولیدات شرکت‌های تایید شده این وزارتخانه استفاده کنند. ضمن این که در حال حاضر تولید کنندگان داخلی می‌توانند آسانسورهای مورد نیاز برای ساختمان‌هایی تا 30 طبقه را نیز تولید کنند.

طراحی آسانسور نقطه ضعفی که جنرال کابین برطرف کرد

با این که در این نمایشگاه درباره موضوع تنوع در کابین‌های آسانسور و طراحی‌های انحصاری و چشم‌نواز در این صنعت سخن زیادی به میان نیامد؛ اما چند سالی است که کارشناسان این حوزه نسبت به کلیشه‌ای شدن و نبود نبوغ و تنوع و طراحی‌های روح نواز در صنعت کابین آسانسور گلایه‌ها و مصادیقی را مطرح کرده اند.

این همان موضوعی است که بازدیدکنندگان از نمایشگاه یازدهم در غرفه شرکت دانش بنیان «جنرال کابین» به خوبی شاهد بودند که به بهترین شکل ممکن در حال برطرف شدن است.

شرکت جنرال کابین چند سالی است که با مطالعه و شناسایی این نقطه ضعف بزرگ در صنعت آسانسور کشور بخش عمده ای از ظرفیت‌های منابع انسانی و دانش و تجربه خود را صرف ایجاد تحولی بنیادین در طراحی و تولید کابین‌های زیبا، متفاوت و روح نواز کرده است. تا جایی که بسته به نوع بنا و شخصیت عمومی ساختمان، موارد مصرف، جغرافیا و موقعیت ساختمان و ده‌ها فاکتور دیگر آسانسورهای اختصاصی طراحی کرده و در اختیار سازندگان و معماران قرار می‌دهد.

خطوط تولید شرکت جنرال کابین در حالی اقدام به سفارش‌گیری و شخصی‌سازی کابین‌های آسانسور و ایجاد نهضت جدیدی در این زمینه کرده است که خوشبختانه هم این شرکت و هم شرکت‌های همکار در گروه‌های کالایی آسانسور، پله برقی، بالابر، نقاله، جرثقیل، لیفتراک، پیاده روی متحرک، و … ضمن به کارگیری فناوری‌های نوین جهانی و هوشمند سازی پرازنده‌های دیجیتال این وسایل، گام‌های مثبتی در جنبه‌های دیگر فنی این محصولات برداشته اند.

آسانسور

مظاهر صنعتی شدن و مظاهر هنر

در حالی که معاون وزیر صمت در حاشیه این نمایشگاه صنعت آسانسور را یکی از مظاهر صنعتی شدن اعلام کرد و از تلاش‌های داخلی برای توسعه این صنعت سخن گفت، به نظر می‌رسد صنعت آسانسور در سال‌های اخیر به عنوان یکی از اجزای اصلی بنا و به عنوان یکی از فضاهای مهم ساختمان از مرز صنعت عبور کرده و حوزه‌هایی از هنر از جمله طراحی، گرافیک، نورپردازی،‌ هارمونی و اشکال و اضلاع هندسی و الگوهای زیبایی شناسانه را مورد توجه قرار داده است.

این همان تحول بنیادینی است که شرکت جنرال کابین به عنوان پیشروترین شرکت داخلی در حال عملیاتی کردن آن است.

در واقع مبتنی بر فلسفه و رهیافت نوینی که جنرال کابین دنبال می‌کند، آسانسور نه تنها باید رفا، امنیت، دسترسی و راحتی ساکنین را فراهم کند، بلکه از این به بعد قرار است به عنوان یک عنصر هنری در فضاهای عمومی ساختمان تضمین کننده سلامت روح، شادابی، خرسندی، چشم نوازی و در یک کلام یک عنصر هنرمندانه در محیط زندگی ساکنین باشد.

تولیدات شرکت جنرال کابین با اهدافی که به آن‌ها اشاره شد نه تنها کاملا با معیارها و استانداردهای جهانی همخوانی و همسویی داشت و در این نمایشگاه در معرض دید فعالان این صنعت قرار گرفت، بلکه ظرفیت‌های رقابتی قابل ملاحظه ای حتی با کشورهای صاحب صنعت در قاره اروپا را نیز داشت. حتی همسو با کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، چین، ترکیه، امارات و کانادا که در این نمایشگاه نیز حاضر بودند.

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم

نکته بارزی که همگان بر آن اذعان دارند حاکم بودن نوعی روح محافظه کارانه یا حتی نوعی کج‌سلیقگی در خرید و نصب آسانسورهای قوطی کبریتی شبیه به هم با فضاهای بی روح و خسته کننده از سوی سازندگان در دهه‌های گذشته است. تا جایی که اگر شما داخل یک آسانسور باشید بدون این که از محیط بیرون اطلاعاتی داشته باشید، هرگز آسانسور به شما نخواهد گفت که اصولا در چه نوع بنایی هستید، یک بیمارستان، یک برج 20 طبقه مدرن، اداره ثبت احوال، یک بنای شخصی سازی شده با طبقات محدود یا….

حالا همچنان که در غرفه شرکت پیشرو جنرال کابین، همگان با طرح‌های خلاقانه و مدرن کابین‌های این شرکت آشنا شدند، قرار است این قاعده دگرگون شود. چرا که قرار است این شرکت در صنعت آسانسور به این مصرع حافظ عمل کند که می‌گوید:‌ «فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم». تا به این ترتیب در سال‌های آینده کابین‌‌های بی‌روح و نا‌زیبای سنتی به تاریخ پیوسته و عصر تازه‌ای در این صنعت و البته صنعت ساختمان آغاز شود. استقبال گسترده‌ای که از هم‌اکنون مصرف‌کنندگان کابین‌های آسانسور و شرکت‌های تولید کننده همکار، از طرح‌های مدرن جنرال کابین می‌کنند چنین نویدی را می‌دهد.

آسانسور روح و معنای ساختمان است

محمد حیدری، رئیس هیئت مدیره شرکت جنرال کابین در آستانه برگزاری نمایشگاه یازدهم با اشاره به حاکم بودن نوعی روح محافظه کارانه در میان سازندگان و معماران ایرانی اظهار داشته بود:‌ «اهمیتی که آسانسور در کلیت معماری یک بنا به عنوان بخشی از هویت بصری یا وسیله روزمره، دارد، ایجاب می‌کند که معماران و سازندگان ساختمان نوعی نگاه مدرن و یا حتی پست مدرن را در گزینش و انتخاب کابین آسانسورهای خود به عنوان یکی از اجزای مهم ساختمان در پیش بگیرند.»

حیدری با اشاره به این که ارزش و اهمیت آسانسور در موقعیت نهایی سازه به هیچ عنوان کمتر از سایر اجزای تشکیل دهنده بنا نیست، اظهار داشت:‌ «آسانسور، به صورت مستقیم با روحیات و احساسات ساکنین در ارتباط است و طراحی و اجرای یک کابین با آخرین مبانی زیبایی‌شناسی بصری و هندسی می‌تواند با ماهیت چشم‌نوازش احساس بهتری به ساکنین بدهد.»

لزوم عبور از چالش محافظه کاری

محسن طالبی، مدیرعامل شرکت جنرال کابین نیز با اشاره به این که دکور و طراحی کابین آسانسور در واقع تداوم دکوراسیونی است که از منزل شروع شده و به لابی و پله‌‌های خروجی ختم می‌شود، معتقد است: «ظاهرا سازندگان ساختمان ترجیح می‌دهند با تداوم همان روحیه محافظه کارانه، چالش نوآوری و خلاقیت را در همه ارکان ساختمان مد نظر داشته باشند به غیر از آسانسور که یک عنصر حیاتی و مهم در معرفی ساختمان به عنوان یک اثر هنری و متفکرانه است. تغییر این طرز تلقی، از جمله اهداف اساسی است که جنرال کابین هم از نظر فرهنگ‌سازی و هم از نظر عرضه محصولات درجه یک قصد دارد، در سال‌های آینده انجام داده و نماینده‌ای پیشرو در این صنعت باشد و هنر و زیبایی را به ساختمان‌های شهر هدیه دهد.»

به اعتقاد وی «طراحی، هویت بصری، اشکال موزون و متنوع هندسی و فرم‌‌های مدرن و فریم‌های پست مدرن، در کنار رنگ‌بندی، نورپردازی، مبانی ‌هارمونیک و… از جمله معیارهایی است که جنرال کابین در تولیدات خود به آن‌ها توجه دارد که بخشی از این طرح‌ها و نمونه‌ها را در نمایشگاه یازدهم مردم و دست اندرکاران صنعت ساختمان مشاهده کردند.»

امیر سهرابی، مدیر بازاریابی جنرال کابین با اشاره به پتانسیل‌های متعدد جنرال کابین در زمینه‌های مختلف فنی و تولید محصولات جانبی معتقد است که طراحی کابین‌ها و ایجاد فرهنگی نوین در نگرش به ارزش و اهمیت آسانسور در بناهای شهری و خلق زیبایی‌های انحصاری، نکته‌ای است که برای جنرال کابین اهمیت بسیاری دارد و منابع انسانی و خطوط تولید و محصولات عرضه شده و استقبال گسترده مشتریان در این مدت به خودی خود نشان دهنده موفقیت این پروسه بوده است.»

آسانسور

با عینک واقعیت مجازی کابین مورد علاقه خود را انتخاب کنید

سهرابی با اشاره به فرایند سفارش‌گیری و روند تولید کابین‌های جنرال کابین می گوید:‌ «وقتی مشتریان برای سفارش کابین مورد نظر خود به جنرال کابین مراجعه می‌کنند می‌توانند ضمن انتخاب ده‌ها عنصر و فاکتور مختلف در نهایت، حتی با استفاده از عینک واقعیت مجازی از میان ده‌ها طرح مختلف با بهره‌مندی از مشاوره کارشناسان این شرکت کابین مورد علاقه خود را سفارش دهند تا هرچه بیشتر سفارش انجام شده با روحیات و نیازهای وی همخوانی داشته باشد.» وی توضیح می دهد که طرح‌های دریافت شده در وهله اول به تیم طراحی داده می‌شود و بعد از الحاق نظرات شخصی مشتری و نهایی کردن طرح کابین، طرح مورد نظر برای تولید نهایی به تیم فنی و مهندسی ارجاع داده می‌شود.

شرکتی در اندازه های جهانی

لازم به ذکر است که کارخانه صنعتی جنرال کابین، که از سال 1384 کار خود را آغاز کرده است علاوه بر توان مهندسی بالا در تولید اغلب اجزا و قطعات، پایه ای، فنی، موتور، استراکچر و سایر ادوات مورد نیاز آسانسور، مطابق با استانداردها و گواهی نامه‌‌های معتبر جهانی، به خاطر توان مهندسی بالای بومی‌شده، به یکی از صادرکنندگان ممتاز این صنعت تبدیل شده است که محصولات آن حتی در اروپا نیز خریدار دارد.

این مجموعه با تکیه بر منابع انسانی 150 نفره خود و رصد تازه‌ترین دستاوردهای جهانی در زمینه طراحی و تولید کابین قادر است سالانه بیش از 2000 دستگاه کابین با طرح‌ها، متریال‌ها، گنجایش‌ها و فاکتورهای متعدد دیگر و بسته به سفارش و سلیقه و نیاز مشتری تولید کند. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *