اولین مخترع آسانسور کیست ؟ چه زمانی انسان‌ها به فکر ساخت آسانسور افتادند؟ اولین کارخانه آسانسور در ایران چه زمانی را‌ه اندازی شد؟

تمام ما می‌دانیم مخترع تلفن، هواپیما و… چه افرادی هستند اما کمتر کسی است که بداند مخترع آسانسور کیست با وجود آنکه هر روزه از آسانسور استفاده می‌کنیم و نبودش در بعضی از مکان‌ها ممکن است اختلال ایجاد کند به عنوان مثال در بیمارستان‌ها، برج‌ها و…
جالب است بدانید که در زمان‌های قدیم حدود چند صد سال پیش سازندگان و معماران بناها قادر به ساخت ساختمان‌های بلند بودند؛ اما معمولا از ساخت ساختمان‌های بلند جلوگیری می‌کردند؛ یکی از دلایل اصلی جلوگیری از ساخت‌ ساختمان‌های بلند وجود پله بود که با طراحی آسانسور این مشکل برطرف شد


آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که اگر آسانسور اختراع نمی‌شود چه اتفاقی برایمان می‌افتاد؛ اگر شما هم مثل من کنجکاوید تا بدانید مخترع آسانسور چه فردی است با ما همراه باشید.

آسانسور چیست؟

امروزه در اکثر ساختمان‌ها از آسانسور استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید آسانسور وسیله‌ای برای حمل و نقل مسافران است و همچنین بارها را از طبقه‌ای به طبقه دیگر جا به جا می‌کند. به طور کلی آسانسور به مجموعه تجهیزات حمل و نقل گفته می شود که انتقال عمودی مردم و یا وسایل بین طبقات ساختمان را فراهم می نماید.

مخترع آسانسور کیست ؟

اولین آسانسور حمل و نقل عمومی توسط دانشمندی با نام اتوود طراحی و ساخته شد.
اتوود یک ماشینی طراحی کرد که دارای دو وزنه که با یک نخ به هم مرتبط شده بود؛ این نخ روی قرقره‌‌ها بالا و پایین می‌رفت؛ درواقع اتوود یک طرح ابتدایی از آسانسور ارائه کرد اما آسانسوری که اتوود طراحی کرد شباهت چندانی به آسانسورهای امروزی نداشت.
در سال 1854 دانشمند آمریکایی با نام اوتیس آسانسوری به شکل امروزی را اختراع کرد .
اوتیس مخترع اصلی آسانسورهای بی‌خطر است که با ترمز اتوماتیک کار می‌کرد، طراحی اوتیس به گونه‌ای بود که چرخ ضامن‌دار در صورتی پاره شدن کابل نگهدارنده کابین آسانسور، اتاقک مورد نظر به طور کامل سقوط نمی‌کرد و ترمزها به طور خودکار فعال می‌شدند و کابین به اندازه‌ی تنها چند پا فشار می‌افتاد و سپس می‌ایستاد.

کمی بیشتر از اوتیس بدانیم!!

شاید شما هم مثل من کنجکاو باشید و تمایل داشته باشید که بیشتر با این مخترع آمریکایی آشنا شوید.
از این دانشمند بزرگ آمریکایی به عنوان بنیان گذار یکی از شرکت‌های آسانسور و پله برقی یاد می‌شود.
اوتیس از کودکی طرح‌هایی جالبی می‌کشید که بیانگر دید متفاوت و ذهن خلاق او بود درواقع او به صورت عجیب و غریب به اطراف خود نگاه می‌کرد. متاسفانه این دانشمند بزرگ عمر چندان طولانی نداشت و در سن 49 سالگی بر اثر بیماری دیفتری جان خود را از دست داد.

صنعت آسانسور در کشور ایران

آسانسور در ایران قدمتی 80 ساله دارد و به روایتی اولین آسانسور در ایران در پالایشگاه آبادان در دوران حکومت قاجار ایجاد شده است.
امروزه صنعت آسانسو در ایران رواج پیدا کرده است به طوری که تمام ساختمان‌ها حتی آپارتمان‌های 4 طبقه‌ نیز باید از آسانسور استفاده کنند.

اوکسن الکسانی در سال 1345 با کپی برداری از شرکت‌های اروپایی موفق شد اولین کارگاه تولید درب و کابین را، راه اندازی کند همچنین اولین کارخانه آسانسور در ایران در سال 1350 در شهر صنعتی البرز قزوین با نام شیندلر راه‌اندازی شد.
صنعت آسانسور نیز از پیشرفت علم و دانش نیز جانمانده است و آسانسورها بسیار پیشرفت کرده است و هر روز انواع مختلفی از آسانسور با دانش جدید وارد بازار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *