سیم بکسل جزء قطعات مکانیکال آسانسور است.و از یک سو به کابین و از سوی دیگر به وزنه تعادل متصل است.در واقع این وسیله نیروی محرکه را از موتور دریافت و به کابین انتقال می دهد.سیم بکسل به مرور زمان فرسوده شده و کارایی لازم را نخواهد داشت.تعویض سیم بکسل آسانسور بایستی توسط نصابان و تعمیرکاران مجرب و باسابقه انجام گیرد.و حتما از قبل بایستی با یک شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور مشورت نمود.به طوری که از سیم بکسل آسانسور بازدید به عمل آمده ، و در صورت تشخیص کارشناس تعویض آن انجام گیرد.این قطعه در آسانسورهای معمولی به صورت 4 یا 5 شیار است.و بسته به ارتفاع ساختمان متراژ آن محاسبه می گردد.

تعویض سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل از قطعات اساسی آسانسور است.که در طول مدت زمان با توجه به به فشاری که تحمل می کند، مستهلک شده و کارایی لازم را نخواهد داشت.عمر مفید سیم بکسل حدود 5 تا 10 سال است.و پس از پایان این مدت این وسیله بایستی تعویض گردد.تعویض سیم بکسل آسانسور کاری زمانبر است.و بایستی توسط نصابان مجرب و با سابقه انجام پذیرد.

برای تعویض این قطعه کارشناس به محل اعزام و پس از بررسی ، نظر قطعی به مدیر ساختمان اعلام می گردد.کارشناس مقدار مورد نیاز سیم بکسل را محاسبه نموده و در اختیار شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور قرار می دهد.سپس اقدامات لازم در مورد تعویض سیم بکسل انجام می پذیرد.

تعویض سیم بکسل آسانسور توضیحات

بسیاری از قطعات آسانسور استهلاک پذیرند.

و پس از یک دوره مشخص کارایی خود را از دست می دهند.و بایستی تعویض گردند.سیم بکسل یکی از این قطعات است.این وسیله از یک سو به کابین و از سوی دیگر به وزنه تعادل متصل است.و تعادل حرکت اسانسور به این وسیله بستگی دارد.زمان تعویض سیم بکسل آسانسور توسط سرویسکار یا تعمیرکار آسانسور و با تشخیص وی انجام می گیرد.

اما زمانی که رشته های سیم بکسل دچار شکستگی شوند.و این شکستگی ها با چشم قابل مشاهده باشند.و یا با دستگاه مخصوص بتوان این شکستگی ها را دید، سیم بکسل بایستی تعویض گردد.

دلایل آسیب دیدگی سیم بکسل آسانسور

  • عدم سرویس و نگهداری به موقع از آسانسور
  • شکستگی مفتول های استرند سیم بکسل که باعث می شود، طول سیم بکسل ها افزایش و عمر مفید آن ها کاهش یابد.
  • عدم تناسب گام شیار فلکه اصلی موتور و فلکه هرزگرد با سیم بکسل
  • نصب غیر اصولی سیم بکسل
  • رطوبت و گرد و غبار بیش از حد در اطراف سیم بکسل
  • خشک شدن هسته کنفی سیم بکسل ها به دلیل عدم تزریق به موقع روغن سیم بکسل
  • وجود براده های آهن در زیر شاسی موتور، نشان دهنده این است که سیم بکسل ها و شیار فلکه موتور در یک راستا نیستند. و این عدم هم راستایی منجر به تولید براده های آهن می شود.

نقش سرویس و نگهداری در افزایش عمر مفید سیم بکسل

سیم بکسل ها در آسانسور فشار زیادی را تجمل می کنند.

چرا که از یک سو به کابین و از سوی دیگر به وزنه تعادل متصل هستند.

و فشاری که از سوی کابین و وزنه تعادل به سیم بکسل وارد می شود:

باعث می شود، سیم بکسل مستهلک گردد.

عمر مفید سیم بکسل توسط بسیاری از کارشناسان و متخصصین آسانسور بین 5 تا 10 سال در نظر گرفته شده است.

انجام سرویس و نگهداری به موقع و در بازه زمانی مشخص و حداقل یکبار در ماه باعث افزایش عمر مفید سیم بکسل می گردد.گفتنی است : تعویض سیم بکسل آسانسور بایستی به تشخیص سرویسکار ، تعمیرکار و یا کارشناس آسانسور بایستی انجام گیرد.و از نظر شخصی در خصوص قطعات آسانسور باید خودداری نمود.

تعویض سیم بکسل آسانسور

همانطور که گفته شد : تعویض سیم بکسل آسانسور کاری زمانبر است.و نسبت به تعداد توقف ، ارتفاع آسانسور و تعداد شیار فلکه این کار انجام می پذیرد.به مرور زمان و با توجه به فشار زیادی که از سوی کابین و وزنه تعادل به سیم بکسل وارد می شود ، این وسیله باید تعویض گردد.

اجرت تعویض سیم بکسل آسانسور را نسبت به متراژ سیم بکسل ، ارتفاع ، تعداد توقف و سایر موارد محاسبه می نمایند.سیم بکسل نمره ۱۰ و سیم بکسل نمره۶ بیشترین استفاده در آسانسور را دارند.سیم بکسل آسانسور در دو نوع مغز کنفی و مغز فولادی تولید می گردد.معمولا سیم بکسل مغز فولادی دارای کیفیت بهتری است.در واقع بهای تمام شده آن نیز بیشتر است.

عمر مفید سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل در آسانسور جزء قطعات پرکاربرد است.

و در قسمت مکانیکال مورد نصب و راه اندازی قرار می گیرد.عمر مفید سیم بکسل به نظر بسیاری از کارشناسان آسانسور بین 5 تا 10 سال است.اگر در زمان حمل و استفاده و نگهداری نکات مهم ، شرایط مربوطه به سیم بکسل رعایت گردد، و در زمان متراژ کردن نیز نکات لازم طبق دستوالعمل های کارخانه سازنده رعایت شود.

و انتخاب و زمان نصب سیم بکسل آسانسور کلیه موارد ایمنی و استاندارد ها رعایت گردد. و در مقاطع زمانی مناسب تست سیم بکسل بوسیله تجهیزات انجام و یا در صورت در دسترس نبودن اینگونه تجهیزات، بازدید از سیم بکسل توسط کارشناس و فرد متخصص و با تجربه کنترل شودعمر مفید سیم بکسل افزایش خواهد یافت.و تعویض سیم بکسل آسانسور به تعویض خواهد افتاد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *